Než nastúpite do lietadla, zistite si na internete detailnejšie informácie o danej linke, napríklad akým typom lietadla poletíte, ako je staré, aká je kvalita ponúkaného občerstvenia, či si môžete vybrať miesto a mnoho ďalších parametrov. To všetko sa totiž odrazí na vašom pohodlí počas letu, ktorý niekedy trvá niekoľko hodín. Nie je nič horšie, ako keď sa počas letu nemôžete pohodlne usadiť, otočiť na bok, alebo zájsť ani na toaletu bez toho, aby ste sa museli predierať medzi spolucestujúcimi.

Zoznámte sa s lietadlom

Ak nie ste práve vášnivými milovníkmi lietadiel, určite sa ako väčšina ľudí v lietadlách vôbec nevyznáte. Dokážete určiť maximálne, že bolo veľké a v lepšom prípade, ktorej leteckej spoločnosti patrilo. Môže sa zdať, že vedieť o lietadlách viac, nie je pre vás ako zákazníka dôležité. Dôležité iste nie, ale veľmi praktické. Už sa totiž objavili aj prípady, keď boli turisti smerujúci na exotický ostrov vyslaní lietadlom, ktoré sa užíva na krátke európske trate. Vo výsledku to znamenalo 20 hodín letu, tri medzipristátia a nedostatok komfortu počas letu.

Medzi regionálnymi a diaľkovými lietadlami je teda podstatný rozdiel a to nielen v kapacite. Najväčší rozdiel je zjavný v konštrukcii prostriedku. Regionálne lietadlá majú len jednu prostrednú uličku, zatiaľ čo lietadlá diaľkové majú uličky dve a tým pádom aj oveľa širší trup. Diaľkové lietadla však u nás (až na výnimky) žiadne aerolínie neprevádzkujú.

Jednotlivé letecké spoločnosti prevádzkujú rozmanité typy lietadiel, z ktorých niektoré sa dajú identifikovať pomerne ľahko. Napríklad slávne Jumbo od spoločnosti Boeing sa dá rozpoznať podľa typického “hrbu” na trupe. K tomu, aby ste rozoznali ďalšie bežné boeingy a airbusy však už potrebujete mať trochu cvičené oko. Jedinou istotou je to, že ak sa chystáte na dovolenku napríklad v Grécku so slovenskou cestovkou, rozhodne oným jumbom nepoletíte. Tieto typy lietadiel sa využívajú na ďalekých cestách do Ameriky alebo Ázie.

Jumbo Jet od spoločnosti Boeing

Úplne najlepší variant, ako si zistiť informácie o “svojom” lietadle, je pozrieť sa na stránky airfleets.net. Tam si môžete podľa registračného čísla zistiť všetky potrebné údaje o lietadle a prezrieť si aj jeho fotografie. Problém je však v tom, že registračné číslo lietadla sa cestujúci dozvie zväčša až pri nástupe na jeho palubu. Registračné číslo býva napísané na zadnej časti trupu, skladá sa z národného a identifikačných znakov.

Ostatní práve teraz čítajú  Čo sa oplatí vidieť pri dovolenke v Bulharsku

Aj keď má lietadlo už nejaké tie roky za sebou, nemusíte sa báť. Všetky stroje musia spĺňať predpisy na prevádzku a údržbu. Pravidelne prebiehajú servisné prehliadky a stanovená je tiež životnosť lietadla, tj. koľko letových hodín môže celkovo absolvovať a koľkokrát môže vzlietnuť a pristáť.
Pri výbere letenky vám väčšina vyhľadávacích systémov nájde spoločnosť aj lietadlo, ktoré na danej trase zvyčajne lieta. Pokiaľ práve k vybranej aerolinke nemáte dôveru alebo ju nepoznáte, pozrite sa opäť na airfleets.net a zistite si, koľko lietadiel a akého veku prevádzkuje. Tak získate o spoločnosti lepší obrázok. Trebárs ľudia, ktorí sa boja lietania, sa určite budú cítiť aspoň trošku bezpečnejšie v modernom lietadle, než v 30 rokov starom modeli.

Pohodlie?

Nenechajte sa nachytať! Aj keď dve rozdielne spoločnosti prevádzkujú rovnaké lietadlá, neznamená to ešte, že obe stroje ponúkajú pasažierom rovnaký komfort cestovania. Lietadlá môžu mať rozdielne typy a počty sedačiek, odlišnú konfiguráciu a ďalšie interiérové úpravy.

Na krátkych linkách spájajúcich európske veľkomestá nie sú rozmery sedačky či rozostupy medzi nimi až tak dôležitými faktormi. Pokiaľ však letíte až ďaleko za oceán, budete na tieto parametre určite klásť veľký dôraz. Väčšina aerolínií má preto na svojich internetových stránkach mapu sedadiel, každý si tak môže zistiť, kde presne bude sedieť. Na diaľkových linkách je možné si pri objednávke letenky dokonca vybrať miesto podľa svojho želania. Výborná je tiež stránka www.seatguru.com, kde si môžete zistiť veľkosti sedačiek a ich rozstupov u konkrétnych lietadiel. Pozor však pri nízkonákladových spoločnostiach! Tie prevádzkujú tzv. Free seating, čo znamená niečo ako “kam si sadnete, tam sedíte”. Nie je možné si rezervovať konkrétne miesto, len prednostný nástup.

Ostatní práve teraz čítajú  Lekárnička na dovolenku – čo a prečo musí obsahovať

Rozmiestnenie sedadiel u diaľkových lietadiel je naozaj rôzne, najčastejšie to býva 3-4-3 (teda tri sedadlá na ľavej strane, ulička, štyri sedadlá uprostred, ulička a tri sedadlá na strane pravej), 2-4-2 alebo 2-5- 2. Snáď úplne tým najhorším, čo sa vám môže stať je, že získate prostredné miesto pri konfigurácii 2-5-2, zvlášť keď cestujete sami a okolo vás sa usadia úplne cudzí ľudia. Dá sa povedať, že výber vhodnej sedačky spôsobí to, či pre vás bude let príjemným alebo naopak traumatizujúcim zážitkom. Jedno je však potrebné podotknúť – suseda si dopredu bohužiaľ vybrať nemôžete. Akonáhle sa pre vás stane lietanie denným chlebom, sami zistíte, ktoré miesto vám najlepšie vyhovuje. Niekto uprednostňuje miesta v zadnej časti lietadla, iný v blízkosti toalety alebo núdzových východov.

Ako sa zabaviť?

Vyhrané majú ľudia, ktorí dokážu značnú časť letu prespať. Ak medzi nich nepatríte a v lietadle jednoducho nezaspíte, potom si musíte vymyslieť, ako sa na tak dlhú dobu zabavíte. Väčšinou víťazí knižka alebo prehrávač s hudbou do slúchadiel. Sú však aj také spoločnosti, ktoré svojich pasažierov na diaľkových letoch vedia aj zabaviť. Klasikou sú už televízie zabudované v uličkách alebo vo vyšších triedach dokonca aj v operadlách sedadiel – každý sa tak môže pozerať, na čo chce. Tieto zábavné systémy však neponúkajú len filmy, ale aj najrôznejšie hry a kvízy. Zaujímavá je tiež mapa, ktorá ukazuje polohu, rýchlosť a výšku lietadla a tiež vzdialenosť do cieľa.
Ak máte tú potrebu, môžete z lietadla dokonca aj volať, súčasťou ovládače totiž býva telefón fungujúci na platobnú kartu. Tento druh zábavy však príliš neodporúčame, pretože minúta volania vyjde asi poriadne draho.

Ostatní práve teraz čítajú  Porto nie je iba portské.

Keď vás prepadne hlad

Nemusíte sa báť, o jedlo nie je v lietadle núdze. Na dlhých trasách je jedlo samozrejmosťou, servírované sú väčšinou dve jedlá a to lokálneho či európskeho typu. V neobmedzenom množstve sú potom podávané nápoje, v turistickej triede je zadarmo podávaný aj alkohol. Aj keď práve nie je čas na raňajky, obed či večeru a vy by ste predsa len niečo malé zobli, tak sa nebojte zavolať si letušku a poproste ju o nejaké občerstvenie. Uvidíte, že v tom nebude žiadny problém.

Skytrax

Keď chcete spoznať, ako kvalitný je ponúkaný servis jednotlivých spoločností, pozrite na stránky www.airlinequality.com spoločnosti Skytrax. Tá hodnotí jednotlivé aerolinky podľa skúseností a úsudku pasažierov. Hodnotenie je rovnaké ako u hotelov, hodnotí sa počtom hviezdičiek, čím viac, tým lepšie. Len málo spoločností sa však môže pochváliť piatimi hviezdičkami, najčastejšie sú to aerolínie Južnej Ázie.