You dont have javascript enabled! Please enable it! Ako to je naozaj s Last minute zájazdami...

Ako to je naozaj s Last minute zájazdami…

Avatar Juraj | 12 mája, 2023

Tento článok som sa rozhodol napísať potom, čo som na FB uvidel komentáre na článok, že v tejto chvíli už je vypredaných 80% zájazdov cestovných kancelárií.

Niekoľko rokov som pôsobil na marketingu jednej nemenovanej cestovnej kancelárie, tak sa budem snažiť vysvetliť túto “anomáliu” medzi FIRST a LAST minute akciami z viacerých pohľadov. 

V rokoch 2015, keď som nastúpil na marketingové oddelenie v centrále CK, bolo zvykom, že takmer tretina dovolenkárov čakala s voľbou dovolenky na absolútne poslednú chvíľu. V tejto dobe to bolo “normálne” a naozaj bola doba, keď ste si vedeli takto kúpiť zájazd do vysnívanej destinácie za dobrú cenu.

Tak ako sa postupne menili nakupovacie zvyky, menil sa aj pohľad na inštitút Last minute dovolenky. To, čo už dávno pochopili v zahraničí, sa pomaly začalo meniť aj zmýšľanie našincov. Začali si všímať, že pri výbere dovolenky na poslenú chvíľu, to síce môže ušetriť nejaké peniaze, ale výber je z roka na rok značne obmedzený. Následne tu vyvstala otazka, či sa to ešte stále oplatí. 

Poďme ale pekne postupne. V každej CK na Slovensku máme už nejaký čas zaužívané 2 hlavné akcie v sezóne. Jednou je First minute a druhou Last minute.

Aký je medzi nimi rozdiel a čo sa viac oplatí si povieme ďalej v článku.

First minute - čo je to a čo je zmyslom?

Každá CK má nakontrahované dávno pred začiatkom sezóny určité množstvá sedačiek v lietadlách, tzv. garančné hotely a množstvo ďalších vecí. 

Predaj zájazdov na letnú sezónu sa zvyčajne (s rozdielom niekoľkých dní) začína už v októbri resp. novembri. Každá CK nazýva tento štart predaja ako tzv. First minute, čo trvá s malými zmenami (väčšinou vo výške percentuálnej zľavy) do februára – marca. CK sa predbiehajú počas tejto akcie v tom, kto Vám dá vyššiu zľavu, niečo zadarmo napr. Palivový príplatok, prípadne iné benefity.

Vo všeobecnosti platí, že kúpa dovolenky v tejto akcii je oveľa výhodnejšia…

Nevýhody: 

  • Nákup relatívne dlho pre samotným odletom

Výhody:

  • Zľava z ceny zájazdy až do výšky takmer 50%
  • Rôzne bonusy zdarma ako napr. Palivový prípatok
  • Zvyčajne stačí malá záloha, doplatok je neskôr

Last minute - berte čo ostalo…

Nevýhody: 

  • Vyberáte si už iba z posledných voľných kapacít

Výhody (relatívne):

  • Na pohľad výhodná cena, ale v porovnaní kvalita vs. cena už to až tak výhodné nie je (aj keď sa niekedy nájdu aj výnimky)

Takže povedali sme si základné výhody a nevýhody oboch akcií a pre ľahšie pochopenie si uvedieme jednoduchý príklad z bežného života…

Príklad: Predstavte si bežný supermarket a oddelenie ovocia. Obchod vie, že všetci chcú mať na vianoce krásne mandarínky. (To je naša dovolenka v lete). Preto už začiatkom roka jednajú s dodávateľmi koľko mandarínok im vedia dať na vianočný trh. Všetko je krásne dohodnuté a predaj mandaríniek začne samozrejme už skôr napr. v septembri. Tu niekde začína spomínaný First minute predaj. Reťazec začne uverejňovať reklamu, že začal predaj mandaríniek a to už teraz a s 50% zľavami.

Prídete do obchodu a vidíte pulty plné tých najkrajších, najlepších a najšťavnatejších mandaríniek. A je ich tam naozaj veľa. Stačí natiahnuť ruku a vybrať si akúkoľvek chcete a ešte aj so zľavou.

Tu je obrazne povedané, že ak si prídete vybrať dovolenku na začiatku, tak je pred Vami absolútne celá ponuka CK, všetky druhy hotelov, všetky typy izieb a pod. Stačí si vybrať, veď máte z čoho….

Vy ste ale chytrejší, ako všetci ostatní a poviete si, že predsa nenaletíte na takéto “akože výhodné” akcie, a do obchodu pre mandarínky pojdete až 23. decembra… Jasné, veď prečo nie. Rozdiel je v tom, že tie pulty, ktoré sa pri FIRST MINUTE prehýbali od množstva, veľkosti a druhov mandaríniek, sú teraz takmer prázdne. Dokonca medzi nimi nájdete aj niektoré už nahnité a pod., ktoré už nikto samozrejme nechce. Ale…

Predajca však vie, že chce (musí / mal by) predať všetko, čo nakúpil a čo mu ešte ostalo, tak spraví samozrejme akciu (LAST MINUTE) aby za “naozaj neodolateľnú” cenu predal aj tieto posledné  mandarínky. 

Vy ako ten “chytrý” čakáte presne na tento moment. Beriete tašku do ruky a utekáte nakupovať. Tak sa stane, že kúpite síce už úplne mäkkú mandarínku, ale veď bola za super cenu, nie?

Prídete domov a na Štedrý deň sa do nej zahryznete a zistíte, že zďaleka nie je taká chutná ako ste čakali. Veď predsa viete, ako chutí tá najlepšia mandarínka… 

Aj Vy čakáte, že dovolenka na poslednú chvíľu s výberom pár hotelov, nech je už akokoľvek výhodná bude lepšia, ako tá, ktorú ste si mohli vybrať, keď bola ponuka kompletná?

Ak hovoríte ÁNO, a potom ste sklamaní z toho čo ste za tých výhodných pár eur dostali, nesťažujte sa. Mali ste možnosť voľby a vy ste si vybrali…

Preto verím, že ste si tento rok vybrali tú správnu “mandarínku”…

P.S. A ako je to v zahraničí?

V zahraničí je už takmer zvykom rovnaký postoj k predaju ako majú letecké spoločnosti. A to je, jednoduché… Čím skôr si dovolenku zakúpite – tým lepšiu cenu máte. S blížiacim sa dátumom odletu sa cena zvyšuje a nie znižuje, ako je to ešte u nás zvykom. To že tento trend sa postupne dostane aj na Slovensko je viac ako isté. Otázkou je kedy…

P.S. Článok nie je reklamou na žiadnu CK. Neslúži ani ako skrytá reklama. Je len odrazom resp. reakciou na obraz spoločnosti pri nákupných trendoch v cestovnom ruchu. Na článku som nespolupracoval so žiadnou CK a spomenutie bývalej činnosti pre CK, bolo iba upozornenie na to, že mám skúsenosť s cestovným ruchom.


  • ©2012-2024 Juraj Ilavský – Darcstudio, Karpatské námestie 7770/10A, 831 06 Bratislava-Rača, IČO: 55188231
  • Kontakt