Hlavná stránka » Ako je to naozaj s LAST MINUTE ponukami?
Blog

Ako je to naozaj s LAST MINUTE ponukami?

Čo máme možnosť sledovať v diskusiách a na čo sa nás často aj pýtate, je to, či sa oplatí kúpiť zájazd so zľavou za skorý nákup (FIRST MINUTE) a alebo sa oplatí čakať na LAST MINUTE ponuku. A či sa úspora za Last Minute zájazd vôbec oplatí, prečo Áno a prečo NIE ... Jednoducho klasické otázky točiace sa okolo fenoménu Last Minute zájazdov v Slovenskej a Českej republike.

Vopred je mi jasné, že teraz Travelista.sk budú preklínať všetky cestovky, ktoré Last Minute ponuky využívajú ako významný marketingový nástroj, ale čo sa dá robiť – keď sa rúbe les, lietajú triesky 🙂
Poďme si teda povedať, ako to s tými Last minútkami v skutočnosti naozaj je.

Čo je to Last Minute zájazd?

Už zo samotného názvu Last Minute je zjavné, že sa jedná o zájazdy na poslednú chvíľu (last moment / last minute = posledná chvíľa / minúta). Inými slovami, sú to zájazdy, ktoré je možno si kúpiť tesne pred odchodom (2 až maximálne 3 týždne pred začiatkom zájazdu). V takej chvíli je predpoklad, že cestovná kancelária bude chcieť minimalizovať stratu z neobsadených kapacít a dá na ne atraktívnu zľavu, aby tieto kapacity naplnila a aspon na nich nebola stratová alebo zarobila aspoň niečo málo.

Tak by to teda malo správne s Last minute byť. Bohužiaľ, realita je niekde úplne inde.

Ako fungujú Last Minute zájazdy u nás?

Náš je trh veľmi špecifický. Last Minute zájazdy sa tu dlhú dobu používali úplne v súlade s vyššie uvedenou logikou veci a všetko fungovalo ako má. Potom sa ale začala situácia meniť, pretože náš človek počuje na zľavy a tak stále menej a menej ľudí nakupovalo zájazdy za bežné ceny a ľudia stále viac čakali až na poslednú chvíľu s tým, že si kúpia zájazd v Last zľave.

Bohužiaľ, tým situácia viedla k tomu, že si nejaká “múdra” hlava v niektorej cestovke totiž povedala niečo v duchu: “sakra, ľudia čakajú na last minute, tie sa dobre predávajú, poďme tohto fenoménu využiť!”. A stalo sa to, čo absolútne nelogicky funguje na našom trhu so zájazdmi už dlhé roky a je to vidieť až do dneška (hoci je tu jasný ustupujúci trend) – predaj zájazdov Last Minute, ktorý nie je na poslednú chvíľu ani zďaleka.

U nás dnes môžete celkom bežne naraziť na Last Minute ponuku na zájazdmi, ktoré sa konajú napríklad až za pol roka. Niektoré cestovné kancelárie úplne bežne hneď po zverejnení zájazdov na ďalší rok, okamžite tieto označí štítkom “Last Minute”. My tomu ironicky hovoríme “vrchol zájazdového marketingu”, pretože zmyslom takéhoto počínania je to, že si ľudia v takýchto cestovkách myslia, že keď niečo označia slovom Last Minute, tak sa ľudia roztrhajú, aby si to mohli kúpiť.

Samozrejme má celé toto konanie často aj sprievodné efekty, kedy sa vypustia do ponuky zájazdy, ktorých cena sa okamžite zľavní, čím vznikne X% zľava a na tú MY samozrejme počujeme. Nikto potom už moc nerieši, že si v máji kupuje last minútový zájazd na september, hlavné je, že je tam predsa tá zľava.

Avšak pravdou je tiež to, že celý rad predajcov má na svojom webe hneď na hlavnej strane ponuku last minute zájazdov. A aby sa tam nejaký zájazd zobrazil, musí to byť práve Last Minute zájazd. Aj tento dôvod pridáva nutkanie cestovných kancelárií označovať zájazdy spojením Last Minute čo najskôr to je možné. Podobných dôvodov je viac, väčšina cestoviek svojim províznym predajcom (cestovným agentúram) platí menšie provízie za predaj last minute zájazdov a niektoré cestovky to zneužívajú k tomu, že väčšinu svojej ponuky označia slovom Last Minute, len aby ušetrili na provízii pre svojich predajcov (čím ich jednoducho povedané – okrádajú).

Čiže teraz už asi chápete, ako funguje “Last Minute u nás” a možno už vám aj docvaklo, že riadiť sa pri výbere zájazdu tým, či je alebo nie je last minute, je scestné, pretože nie každý Last Minute zájazd je naozaj zájazd na poslednú chvíľu a nikde nie je povedané, že Last minute zájazd musí byť nevyhnutne lacnejší ako zájazd, ktorý ako last minute nie je označený. Ak teda budete vyhľadávať len v ponuke last minute zájazdov, môžete si z takéhoto hľadania nechtiac vyradiť zájazdy, ktoré môžu byť ďaleko výhodnejšie a lepšie ako ponuky, ktoré sú označené magickým označením Last Minute.

Je výhodné kupovať Last Minute zájazdy?

Jednoduchá otázka, jednoduchá odpoveď: Nie je! Aspoň nie vo všeobecnosti.

Pred pár rokmi by sme vám bez mihnutia oka povedali, že počkať si na last minute ponuky je výhodné (ak nie ste typ človeka, čo má rád, keď je všetko zariadené dostatočne dopredu, aby sa mohol na všetko v pokoji pripraviť). Dnes je ale situácia iná a trúfneme si povedať, dokonca úplne opačná.

 Je nutné si uvedomiť pár vecí, ktoré výhodnosť Last Minute ponúk ovplyvňujú. Patria medzi ne skutočnosti: 

  • množstvo cestovných kancelárií dnes už nemá žiadne garančné kapacity alebo len vo vybraných destináciách
  • cestovné kancelárie začínajú chápať, že last minute zľavy im podrezávajú konár pod nohami a sú cestou do pekiel
  • do Last minute zliav sa dnes dostáva v mnohých prípadoch už len to, čo sa naozaj nepodarilo predať

Čo sa garančných kapacít týka, jedná sa o izby, letenky, miesta v autobuse, ktoré si cestovky zazmluvnia ešte pred začiatkom sezóny (čím sa dostanú na oveľa zaujímavejšie ceny) a zaplatia za ne peniaze. Následne pri predaji tieto miesta postupne predávajú až sú všetky miesta v ideálnom prípade vypredané. Tie miesta, ktoré sa nepodarí predať, idú tesne pred začiatkom zájazdu do Last Minute predaja so zľavou, aby na nich cestovka nebola stratová. Toľko teória, ktorá sa už na prvý pohľad veľmi podobá ideálnemu stavu, o ktorom sme už písali vyššie.

Problém je, že väčšina cestoviek nemá žiadne (alebo len minimálne) garančné kapacity. Dôvodov je pre to viac, však v momente, keď cestovka nemá garančné kapacity a až vo chvíli, keď sa jej ozve klient, overuje, či je miesto v hoteli a v lietadle (veľmi zjednodušene povedané), je jasné, že ju nič netlačí k tomu, aby sa snažila nejaké už zaplatené kapacity predať (pretože žiadne také nemá) a teda ani nemá čo zlacňovať.

Z toho vyplýva prvý problém – last minute ponúk v posledných rokoch výrazne ubudlo.

Druhý problém je spojený s tým, že cestovným kanceláriám začína dochádzať, že cenovým bojom poškodzujú samé seba a celý trh. Služby cestovnej kancelárie by nemali smerovať k čo najnižšej cene, ale čo najväčšej pridanej hodnote. Klienti si radi zaplatia za to, že sa o ne cestovná kancelária postará a nie je na tom nič zlé. Samozrejme ľudia hľadia na peniaze, čo je logické, ale ak cestovka bude predávať svoje služby s minimálnou maržou, utrpia tým úplne všetci, pretože cestovka nebude mať dosť peňazí, aby zaplatila svojim predajcom primeranú odmenu, nebude mať dosť peňazí, aby poskytovala služby v dostatočnej kvalite a tým pádom utrpí aj klient, ktorý dostane menej kvalitné služby s väčším rizikom problémov. Väčšina ľudí, ktorí potom túto menej kvalitnú službu dostanú, si potom uvedomí, že by si nabudúce pokojne nejakú stovku priplatili, hlavne keby ich dovolenka bola krajšia / bezproblémovejšia. Čo z toho, že ste ušetrili stovku, keď ste sa vrátili nespokojní z dovolenky za tisícku.

A z toho plynie aj ďalší problém – Last minute ponúk ubúda aj z dôvodu, že sa im množstvo cestoviek snaží vyhýbať a keď už nejaké musia vypísať, nejdú s cenou “až na doraz”, pretože vedia, že by sa dostali do začarovaného kruhu, ktorý neprinesie nikdy nič dobré. Inými slovami, Last Minute ponuky dnes už zďaleka nie sú tak výhodné, ako tomu bolo ešte napríklad pred 5 rokmi.

Posledný, tretí problém, spočíva v samotnej filozofii Last Minute zájazdov. Teda to, čo je v Last Minute zľave, sa nepodarilo predať v bežnom predaji. A dôvod, prečo sa to nepodarilo predať, je vo väčšine prípadov ten, že je kvalita daného produktu nízka. Inými slovami, kto vyberá medzi last minútami, vyberá z toho, čo zostalo a o čo nebol záujem. Je to ako keby ste nakupovali v obchode len v regáli, kde sú zvyšky s blížiacou sa spotrebou – niekedy tam nájdete niečo výhodné, ale vo väčšine prípadov je to proste odpad, ktorý nikto iný nechce.

Z toho vyplýva, že Last Minute zájazdy sú vo väčšine prípadov menej kvalitné zájazdy, o ktoré z nejakého dôvodu nebol záujem a je otázkou, či by ste o ne mali mať záujem vy.

Preto hovoríme, že dnes sa nakupovanie zájazdov last minute jednoducho v drvivej väčšine prípadov neoplatí, pretože s vidinou ušetrených peňazí kupujete často nekvalitné zájazdy, z ktorých si namiesto pekných spomienok doveziete naštvanie a otrávenosť. A za to tie ušetrené peniaze skutočne nestojí.

Čo je teda výhodnejšie – Last Minute alebo First Minute?

Ďalšia klasická a bežná otázka, ktorá sa v cestovnom ruchu bežne vyskytuje.

Čo je to Last Minute už vieme. First Minute zájazd je z logiky veci opakom Last Minute zájazdu. Je to teda zájazd, na ktorý je vypísaná zľava za skorý nákup. Inými slovami, keď cestovka vydáva katalóg na ďalšiu sezónu, ponúkne klientom first minute zľavu (zľavu za skorý nákup), ktorá jej pomôže k tomu, aby čo najskôr získala peniaze na svoju prevádzku a udržiavala si dobrý cashflow. Navyše cestovke first minute zľavy pomôžu k tomu, aby vypredali časť svojich kapacít, uspokojili čo najväčší dopyt a mali možnosť prípadne ďalšie kapacity u požadovaných zájazdov dokúpiť.

Či je výhodnejší Last Minute alebo First Minute zájazd, je z toho, čo je napísané vyššie, už pomerne jasne viditeľné. Kým lastminutky sú zvyšky, ktoré nikto nechce, firstminutky sú odmenou za to, že si zájazd kúpite s predstihom v čase, keď veľa ľudí ešte váha. Značnou výhodou First minute zájazdov je to, že si vyberáte naozaj z veľmi širokej ponuky, takže okrem toho, že máte možnosť ušetriť často aj veľmi zaujímavé sumy peňazí, si môžete tiež dosť vyberať a klásť dôraz na parametre zájazdov, podľa ktorý v last minute ponuke nie je šanca vyberať (pretože pri last minute najmä počas letných mesiacov platí, že by ste mali brať čo je, pretože ani to už možno čoskoro nebude – tí, čo všetko nechajú na poslednú chvíľu, totiž v záchvate paniky, že nakoniec nepôjdu možno nikam, kúpia aj ten odpad, ktorý zostal a o ktorý nikto nemal záujem).

Jednoznačne teda platí, že sa kúpa First minute zájazdov oplatí ďaleko viac, než čakanie na zľavu na poslednú chvíľu.

Je teda vidieť, že fenomén Last Minute zájazdov je u nás veľmi silno zakorenený a že tu “zmutoval” do niečoho naozaj šialeného. Našťastie už cestovky pochopili (síce nie všetky, ale mnohé z nich áno), že tadiaľ cesta nevedie, respektíve že takáto cesta vedie len do problémov. Vďaka tomu sa situácia začína meniť k lepšiemu, hoci jej úplná náprava ešte bude nejaký čas trvať.

V každom prípade si pri nákupe Last minute dovoleniek dajte naozaj dobrý pozor, premýšľajte sedliackym rozumom a nezabudnite na to, čo sme vám o last minutkách prezradili v tomto článku.

Tešíme sa na vaše komentáre!

Leave a Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Partner:

Najčítanejšie články

Kategórie

Reklama

WordPress Image Lightbox Plugin