Hlavná stránka » Cestovateľský príbeh parížskej makrónky
Blog

Cestovateľský príbeh parížskej makrónky

Nielen pamiatky či prírodné krásy sú tým, čo nás na cudzích krajinách priťahuje. Dôležitou a príjemnou súčasťou cestovania je snaha spoznať cudziu kuchyňu, objaviť nové chute a vône. Kto navštívil Paríž (a nielen Paríž), určite si vo výkladných skriniach turistických zón všimol krásne vystavené, veľakrát bohato zdobené pusinky, známe pod názvom makrónky. Patria k tým dobrotám, ktoré musíte nielen ochutnať, ale najlepšie aj kúpiť a doviezť svojim blízkym ako pozdrav z Paríža.

Tí, ktorí návštevu francúzskej metropoly zatiaľ plánujú, si makrónky môžu predstaviť ako pusinku, vyrobenú z vaječného bielka a cukru, zlepenú maslovou náplňou či džemom. Ostatne názov pochádza z talianskeho slova makarone pre snehovú pusinku. Veľmi známou značkou týchto sladkostí je dnes Ladurée. Ale to by sme predbiehali. Poďme si povedať niečo o histórii tejto slávnej maškrty.

Príbeh parížskej makrónky …

Roku 1862 si v ulici Royale v štvrti Madeleine otvoril pekáreň Louis Ernest Ladurée. Ten nechal interiér svojho podniku vyzdobiť ohromnými freskami podľa vzoru Sixtínskej kaplnky. Pretože pekáreň produkovala kvalitné výrobky, mohlo sa tešiť zo stálej klientely. Potom ale obchod vyhorel. Louis Ernest Ladurée nezúfal, naopak sa rozhodol pekáreň obnoviť a rozšíriť sortiment o nové maškrty. Úspech na seba nenechal dlho čakať.

Príbeh makroniek sa začal odvíjať až v 20. rokoch 20. storočia, kedy Paríž zachvátila túžba po zábave. Predovšetkým ženy, ktoré dovtedy sedeli doma a starali sa o domácnosť, zatúžili po spoločenskom živote. Manželka majiteľa pekárne, Jeanne Souchard Ladurée, si ihneď uvedomila príležitosť a nechala k podniku pristavať ešte lokál, ktorý slúži ako čajovňa. Vznikol tak jeden z prvých čajových salónov mesta, kam sa okamžite začala hrnúť smotánka zo širokého okolia. Ženy tu mohli vo všetkej počestnosti tráviť svoj čas. O niečo neskôr pribudla v ponuke čajovne novinka – makrónky – dve laskonky zlepené čokoládovým krémom. Bola to cukrovinka obľúbená, ale zďaleka nedosahovala takej popularity ako dnes.

Ako makrónka k sláve prišla …

V 90. rokoch 20. storočia prišiel na scénu Nicolas Holder. Pochádzal z bohatej rodiny, ktorá stála za vznikom napr. pekárni Paul. Nicolas kaviareň Ladurée kúpil a rozhodol sa založiť jej propagáciu na malinkej dobrote menom makrónka. Najprv spolu so svojimi kuchármi pripravil ďaleko viac variant cukrovinky pomocou rôznych náplní, potom si otvoril nový čajový salón na Champs-Elysées. O pár rokov neskôr sa mu podaril husársky kúsok. Na ľavom brehu rieky Seiny zakúpil legendárny obchod, ktorý patril Madeleine Castaing, slávnej návrhárke interiérov 20. storočia. Jej obchodík vyzeral ako byt a hostia boli nadšení z pocitu, že nakukuje do súkromia samotnej Madeleine. Nicolas Holder tak získal nielen prestížnu obchodnú adresu, ale zároveň niečo ďaleko cennejšie – príbeh. Nechal objekt reštaurovať v pôvodnom duchu a rozhodol sa prezentovať makrónky ako luxusný tovar. Predával ich v krásnych škatuľkách, ako je to napokon možné vidieť dodnes.

Ladurée dnes existuje nielen vo Francúzsku, môžete ich stretnúť tiež v Japonsku, Taliansku, Švajčiarsku, USA či v Saudskej Arábii.

Novodobý film o kráľovnej Márii Antoinette, v ktorom sa režisérka Sofia Coppola rozhodla použiť ako jednu z rekvizít práve makrónky, je len poslednou čerešničkou na torte o legende s názvom makrónky. A hoci nie je pravdivý, robí makrónke skvelú reklamu!

Príďte ju ochutnať do Paríža aj Vy!

Kľúčové slová:

Reklama

Najčítanejšie články

Kategórie

WordPress Image Lightbox Plugin