Hlavná stránka » Jet Lag – čo to vlastne je a ako si s ním poradiť
Blog Poradňa Zaujímavosti

Jet Lag – čo to vlastne je a ako si s ním poradiť

Jet Lag je syndróm zmeny časových pásem, alebo po slovensky „pásmová choroba.“ Môže sa objaviť pri dlhých cestách rýchlym dopravným prostriedkom (cháp ako lietadlo) zo západu na východ, alebo z východu na západ.

Syndróm narúša tzv. telesné hodiny, a tak spôsobuje človeku mnohé problémy, predovšetkým súvisiace so spánkom. Vraj sa zvyčajne prejavuje silnejšie počas ciest smerom na východ, no môj prvý jet lag ma postihol na ceste z Číny domov. Pravdepodobne preto, že som spravil presný opak toho, čo som mal, aby som sa mu vyhol. Prečítajte si pár tipov, ako sa mu vyhnúť.

Čo je to vlastne Jet Lag?

Dlhú dobu ho považovali za stav mysle, ktorý nemá žiadny fyziologický základ. To sa však zmenilo v posledných rokoch, keď bolo dokázané, že za týmto stavom je zmena rovnováhy nášho biorytmu, ktorá je spôsobená rýchlou zmenou časových pásem. V základe naše telo funguje na 24 hodinovom cykle, v ktorom má ľudské telo rôzne rytmy. Tieto rytmy sa odlišujú od seba znížením a zvýšením telesnej teploty, hodnotou rôznych hormónov a v rôznych daľších biologických hodnotách. Všetky hodnoty sú založené na slnečnom svetle a pomáhajú ľudskému telu kedy spať a kedy sa zobudiť.

Pri cestovaní lietadlom sa ale naše telo nedokáže dostatočne rýchlo prispôsobiť novým podmienkam, a preto keď už máme čas na spánok, nemôžeme zaspať. Telo je jednoducho stále prispôsobené na starý rytmus a trvá mu zopár dní, kým si zvykne na nový režim. Rýchlosť ktorou sa dokáže adaptovať determinuje viacero faktorov, či už vek, fyzická kondícia, ale aj jedlo či pitie. Ak sa ich nájde dostatok na to, aby ste dostali tento fyziologický syndróm, tak môžete očakávať tieto symptómy.

Hlavné faktory:

– Poruchy spánku
– Únavu
– Dezorientáciu a poruchu koncentrácie
– Nevoľnosť
– Bolesti hlavy
– Rýchle zmeny v telesnej teplote
– Dehydratáciu a poruchy trávenia
– Podráždenosť a ľahká depresia

Z Chongqingu, ktorý má tridsať miliónov obyvateľov som odlietal o pol desiatej ráno. Predtým som však dve noci blúdil po meste, aby som si ho čo najviac užil. Poslednú noc som išiel spať krátko po polnoci, pričom budík bol nastavený na piatu ráno, aby som stihol prvé metro na letisko. Vzácne prázdne ulice zo mňa vysávali posledné zvyšky energie, a keď som prišiel k metru a našiel uzamknutý vchod a moja mentálna sila ochabla. Pozrel som si prvý odchod metra, ktorý bol o hodinu. Čas som trávil čítaním o dobrodružstvách Marca Pola a jeho rodiny (vedeli ste, že to Markov otec a ujo boli tí, čo išli do Číny pred ním?). Okolo mňa chrápalo päť chlapov, ktorí sa schovávali pred zimou.

Cesta na letisko bola úplne v poriadku. Metro bolo prázdne. Kontrola bez problémov a onedlho som sedel v lietadle, ktoré odlietalo do fínskeho hlavného mesta. Let do Helsinki trvá 9 hodín. Kedže som cestoval sám, tak mojim jediným spoločníkom vo výške 10 000 metrov nad morom bol výhľad, zábavný systém na palube a víno, ktoré som pil prvýkrát po troch mesiacoch. Zábavný systém nefungoval, krásny výhľad na planiny v Mongolsku, púšť Gobi, alebo večne zelené lesy Ruska mi zmarilo počasie, a jediným rozptýlením zostalo víno.

Jet lag prišiel pomaly, no isto

V mojom novom časovom pásme bola polnoc, kým som prišiel z Viedne, cez Bratislavu až do Vrbového pri Piešťanoch. Moje telo ale bolo nastavené na sedem hodín ráno. Zobudil som sa ráno o ôsmej, moje telo bolo ale nastavené na tri hodiny poobede. Večer som mal prednášku o Číne, ktorú som začínal, ako keby o druhej v noci, a keď som sa zas vrátil domov, bolo desať hodín ráno. Samozrejme som si po celý čas užíval slovenské syry, klobásky a pivo. O deň neskôr som však bol úplne bez života a mal všetky symptómy jet lagu. Zaspal som o ôsmej večer. Celý čas som sa ale budil, točila sa mi hlava, dostal som pásmovú chorobu.

Čo však môžete robiť preto, aby ste nedopadli ako ja?

Limitujte čas poruchy a urýchlite adaptáciu. Okrem toho, že si môžete rezervovať let, ktorý prebieha primárne v noci, tak sú vaše možnosti nasledovné.

1. Prispôsobte svoj denný rytmus pred odletom k režimu novej destinácie. Ak cestujete na východ, tak chodte spať a vstávajte o dve hodinky skôr and vice versa.
2. Nastavte si čas na novú destináciu
3. Pracujte so svetlom a tmou, slnečné okuliare pomáhajú. Hlavným indikátorom pre telesný cyklus je slnečné svetlo, resp. jeho nedostatok. A tak sa pokúste pohrať s intenzitou svetla.
4. Fyzické cvičenie či už v lietadle, pred letom alebo po lete je výborný nástroj na unavenie tela. Zaspíte skôr, alebo naopak sa zobudíte.
5. Všímajte si stravu pred odletom
6. V lietadle pite veľa. Suchý umelý vzduch si nevšimnete počas dvoch hodín vo vzduchu, pri dlhých letoch to však môže byť veľmi nepríjemné
7. Vyhnite sa alkoholu a káve
8. Užívanie tabletiek na spanie je diskutabilné a závisí od organizmu. Môže pomôcť, no nemusí. Ak však nič iné nezafunguje, tak po nich skúste siahnuť.
9. Hormón melatonín užíva veľa cestujúcich, v niektorých krajinách sa však reguluje

Užitočným nástrojom môže byť aj počítadlo napr. od British Airways, ktorá vám pomôže s výpočtom času. Vyskúšajte ju TU. Problém s kalkulačkami je však ten, že ich účinok zatiaľ žiadny výskum zatiaľ nepotvrdil.

Najdôležitejšie je, v akej ste fyzickej kondícii a ako sa stravujete. Žijete zdravým životným štýlom každý deň, alebo len vtedy, keď sa nejaké problémy objavia? Skúste ostať zdravý! Vyhnete sa tak jet lagu a mnohým iným zdravotným komplikáciám počas vašich ciest.

Kľúčové slová:

Leave a Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Partner:

Najčítanejšie články

Kategórie

Reklama

WordPress Image Lightbox Plugin