Hlavná stránka » Nepísaná etiketa cestovania v lietadle, autobuse a vo vlaku
Poradňa Spravodajstvo Zaujímavosti

Nepísaná etiketa cestovania v lietadle, autobuse a vo vlaku

Väčšinu z nich pravdepodobne ovládate. Ak vás však zaujíma, ako by ste sa mali správať počas dlhých ciest, pozrite sa ako vyzerá nepísaná etiketa cestovania v lietadle, autobuse a vo vlaku.

V dopravných prostriedkoch (a nielen tam) majú stále prednosť tí, ktorí vystupujú pred tými, ktorí nastupujú. Vždy by sme mali brať ohľad na starších či hendikepovaných ľudí a na matky s deťmi, ktoré potrebujú pomoc s kočiarom. Ruksak si po nastúpení skladáme dole. Počas cestovania nie sme hluční a neriešime súkromné spory. Miesto na sedenie uvoľníme hendikepovaným a starším osobám či ženám. Toto sú základné pravidlá etikety pri cestovaní verejnou dopravou.

Ak konverzujete cez spolucestujúceho, ponúknite mu radšej sedadlo na kraji

Poznáte to. Zarozprávate sa so spolusediacim v kupé vo vlaku, onedlho však nastúpi ďalší, ktorý má miestenku medzi vami. Vaša konverzácia však neskončila a celá situácia je tak trošku ošemetná. Mali by ste konverzáciu ukončiť? Najväčšiu slušnosť preukážete, ak cestujúcemu, ktorý práve nastúpil ponúknete zámenu sedadiel. Opýtajte sa ho či preferuje sedadlo pri okne alebo v uličke a miesto mu následne uvoľnite. Je určite vzrušujúce stretnúť na cestách nového a zaujímavého človeka. Let či cesta vlakom alebo autobusom však môže trvať i niekoľko hodín, preto nemusíte všetky témy vyčerpať hneď. Nechajte suseda čítať si či odpočívať.

Ak si chcete posunúť sedadlo, vždy sa slušne opýtajte

Predstavte si, kedy a za akých podmienok ste naposledy cestovali ekonomickou triedou v lietadle či v autobuse. Nielen priestor medzi vami a cestujúcim vedľa je priveľmi obmedzený ale i ten medzi vaším sedadlom a sedadlom pred vami. Ak by ste si to svoje posunuli dozadu, s veľkou pravdepodobnosťou narazíte na kolená či notebook sediaceho za vami alebo udriete dieťa, ktoré sa práve nakláňa dopredu. Nič však nepokazíte tým, ak sa na to opýtate cestujúceho, ktorého by ste tým mohli obmedziť. Ak ste hanblivý/á opýtať sa, svoje sedadlo vždy polohujte pomalým pohybom, aby ste náhodou nevyliali nápoj či neprevrátili počítač pasažiera za vami.

Pravidlá pre kupé vo vlaku

Vašu batožinu si vždy ukladajte do priestoru nad hlavami. Ak je kufor príliš ťažký, poproste ďalšieho spolucestujúceho o pomoc. Ak chcete regulovať svetlo, čerstvý vzduch či výhľad z okna, opýtajte sa ďalších pasažierov, či im to nebude vadiť. Pamätajte, že stolík by mali mať možnosť používať všetci v kupé, nezapracte ho preto celý časopisom, občerstvením či notebookom.

Nakoľko je ešte zdvorilé sa na sedadle rozťahovať?

Natiahnete si nohy, posuniete svoje ramená či hlavu do osobného priestoru svojho spolucestujúceho. Nakoľko je tento scenár ešte prijateľný? Nemalo by sa vám to stávať vôbec. Nevstupujte do priestoru vyhradeného pre vášho cestujúceho vedľa. Vezmite si so sebou cestovný vankúš v tvare U; bude sa vám sedieť pohodlnejšie a vyhnete sa tomu, že vaša hlava pri zaspávaní skončí na ramene vášho suseda. Pre toho, ktorý o sebe vie, že zaberá priveľa miesta, je samozrejmosťou zakúpiť si i sedadlo vedľa.

Večná dilema s opierkou na ruky

Cestujúci, ktorý okupuje sedadlo pri okne, ovláda opierku blízko okna. Ten, kto sedí v uličke, sa zas chopí najvzdialenejšej lakťovej opierky. Ale ostáva ešte jedna v strede. Čo s ňou? Všeobecný konsenzus znie, že táto opierka patrí do spoločného priestoru, no stredný spolupasažier má pri jej ovládaní vždy prednosť. Inými slovami, ak sedíte pri okne alebo v uličke, nechajte suseda uprostred, aby si svoje ruky uložil ako prvý. Možno sú v priestore medzi vami opierky dve. Vtedy je tento matematický príklad vyriešený. Ak nie, opierka patrí cestujúcemu medzi vami. Predovšetkým z toho nerobte veľkú vedu a vždy ostaňte v rovine slušnosti. Aj tu platí pravidlo, že za opýtanie nič nedáte.

Ako je to s vyzutými topánkami?

Čaká vás dlhá cesta vlakom, lietadlom či autobusom a chcete si tak urobiť najväčšie možné pohodlie. Je v poriadku vyzuť si topánky? Jediné pravidlo týkajúce sa nôh bez topánok znie či ich je cítiť. Ak viete, že vaše nohy po čase začínajú v uzavretom priestore topánok zapáchať či potiť sa, radšej si ich nechajte obuté. Ak nie, pokojne si ich vyzujte. Nezabudnite si ich však položiť na miesto, kde nebudú pri prechode uličkou nikomu zavadzať. Pri cestovaní noste vždy ponožky. Je to hygienickejšie i pohodlnejšie pre vás samých.

Chrápajúci cestujúci na sedadle vedľa vás

Mali by ste prebudiť človeka, pre ktorého je cesta natoľko pohodlná, že nielenže zaspal ale začal i chrápať? Ak kvôli tomuto zvuku nemôžete počas nočného letu zaspať, tak tak určite urobte. Ak si je cestujúci vedomý tohto problému, mal by sa mu (ak je to možné) vyvarovať tým, že sa jednoducho vyhne spánku. Tento problém môžete vyriešiť tak, že o pomoc požiadate letušku. Tá vám prípadne ponúkne iné miesto na sedenie. Ak sa vás pasažier sám opýta či priveľmi chrápe, buďte úprimní, no vždy zdvorilí.

Keď lietate s dieťaťom

Maloleté dieťa sa za seba ospravedlniť nemôže, no vy, ako jeho rodič áno. Cestujúcich nevytáča ani tak občasný plač či dvihnutie sedadla dieťaťom dopredu, ale skôr fakt, že si rodičia svojho potomka nevšímajú. Dieťa sa pri cestovaní nemusí cítiť úplne komfortne, a to špeciálne v prípade, že je skutočne energické. Ak niekoho náhodou či úmyselne vyruší, ospravedlňte sa mu a upozornite na to svoje dieťa s pokojom a pochopením. Ak ste sa so sebou na cesty rozhodli vziať batoľa, prebaľujte ho vždy na toalete.

Leave a Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Partner:

Najčítanejšie články

Kategórie

Reklama

WordPress Image Lightbox Plugin