You dont have javascript enabled! Please enable it! Ukrajinské železnice fungujú aj po dvoch rokoch vojny.

Ukrajinské železnice fungujú aj po dvoch rokoch vojny.

Avatar Juraj | 14 februára, 2024

Od útoku Ruska pred dvoma rokmi Ukrajina prežila pozemné invázie a neúnavné raketové útoky, ktoré zabili tisíce ľudí a zničili dediny, mestá a obce.

Napriek všetkým otrasom, násiliu a chaosu však vlaky stále premávajú.

Ukrajinská železničná sieť, známa ako Ukrzaliznytsia alebo skrátene UZ, bola vždy zdrojom hrdosti a praktického využitia vo východoeurópskom štáte, dokonca aj pred vojnou. Teraz, keď zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní vojnového úsilia, získala takmer kultový status.

Keďže letecká doprava nie je možná, vlaky sa opäť stali hlavným spôsobom cestovania na dlhé vzdialenosti v konfliktom zničenej krajine.

Hoci v prvých fázach vojny bola železničná doprava prerušená, počet cestujúcich sa v súčasnosti vrátil na úroveň spred invázie a v roku 2023 sa prepravilo 24,9 milióna cestujúcich. V tomto roku UZ očakáva, že tento počet stúpne na 27,5 milióna.

Aj napriek tomu, že operácie sú náročné na evakuáciu tisícov civilistov a prepravu zásob na frontové línie na východe a juhu Ukrajiny – nehovoriac o zamestnancoch železníc povolaných do bojov – UZ má v úmysle odvážne expandovať.

Nebude to však ľahké. Udržiavanie vlakov v prevádzke si vyžaduje až nadľudské úsilie.

Zdá sa, že ukrajinskej železničnej sieti sa napriek prebiehajúcemu konfliktu darí. Táto nová linka spájajúca západoukrajinské mesto Ľvov a poľskú Varšavu bola zavedená v roku 2023. Foto: Alona_Nikolajevych/Ukrinform/Sipa
Zdá sa, že ukrajinskej železničnej sieti sa napriek prebiehajúcemu konfliktu darí. Táto nová linka spájajúca západoukrajinské mesto Ľvov a poľskú Varšavu bola zavedená v roku 2023. Foto: Alona_Nikolajevych/Ukrinform/Sipa

" Iron Land " (Železná krajina)

Návšteva súčasného Kyjeva – pre bežných cestujúcich zo zahraničia je vlak v súčasnosti najlepším spôsobom, ako sa dostať do krajiny – a význam železnice pre obyvateľov Ukrajiny sa dá ľahko pochopiť.

Hlavná železničná stanica v Kyjeve pulzuje životom, keď sa cestujúci zháňajú po nákupoch na poslednú chvíľu alebo študujú elektronické obrazovky s odchodmi vlakov do vzdialených miest, ako sú Odesa a Ľvov, alebo do vzdialenejšej Varšavy a Viedne.

Keďže 80 % predaja sa teraz realizuje online, staré staničné pokladnice boli zrušené a nahradil ich „Iron Land“, priestor podporovaný UNICEF, ktorý ponúka priateľský a príjemný priestor pre rodiny na cestách.

Malé deti sa tu preháňajú s parnými vlakmi po drevených koľajniciach a starší súrodenci hrajú stolný tenis a objavujú vedu a techniku, ktorá sa skrýva za vlakmi v plnej veľkosti.

Cieľom projektu “ Iron Land“, zameraného na poskytnutie chvíľky pokoja rodinám utekajúcim pred násilím ďalej na východ, je ukázať deťom, že železničné stanice nemusia byť zastrašujúcimi miestami, ktoré sú definované ako nočná mora vojny. Je súčasťou celoštátneho úsilia železničnej spoločnosti UZ urobiť zo svojich staníc atraktívnejšie verejné priestory.

Podobné priestory sú teraz otvorené v Odese, Ľvove a v staničnom protileteckom kryte v Charkove, blízko ruských hraníc. V rámci modernizácie vozového parku plánuje UZ prestavať aj niektoré osobné vozne s priestormi na hranie.

Je to výrazný kontrast so situáciou ďalej na východe, kde sa ukrajinské ozbrojené sily zrejme ocitli v opotrebovacej vojne proti Rusku, ktorá má katastrofálne dôsledky pre obyvateľov, komunity a infraštruktúru regiónu. UZ zostáva pre obranné úsilie životne dôležitý – podľa železničnej spoločnosti bolo v roku 2023 vlakom evakuovaných 61 000 ľudí z osád na frontovej línii.

Približne 18 % ukrajinského územia v súčasnosti okupujú ruské sily a veľká časť železničnej infraštruktúry v oblastiach frontovej línie bola poškodená alebo je pod ruskou kontrolou.

Železničná stanica v meste Ľvov. Foto: Panama7/iStock Editorial/Getty Images
Železničná stanica v meste Ľvov. Foto: Panama7/iStock Editorial/Getty Images

" Neustála hrozba "

Napriek nebezpečenstvu leteckých útokov zamestnanci UZ naďalej riskujú svoje životy pri preprave cestujúcich a nákladu v oblastiach východnej Ukrajiny. To, ako hovorí Yarema Dul, projektová manažérka z oddelenia stratégie a transformácie UZ, má svoju cenu.

„Dlhé hodiny, náročné podmienky a neustála hrozba útokov majú nepriaznivý vplyv na ich fyzické a duševné zdravie,“ hovorí.

„Máme veľkú zodpovednosť voči našim kolegom.“

UZ, hovorí Dul, poskytuje finančnú, fyzickú a psychologickú podporu zraneným zamestnancom a príbuzným tých, ktorí zahynuli v boji, prostredníctvom svojho programu „Železná rodina“. „Dávame im najavo, že sú pre nás dôležití,“ dodáva.

K dnešnému dňu dostalo pomoc približne 500 rodín, pričom prednosť dostali rodiny vysídlené z frontových oblastí, uvádza UZ.

V súčasnosti slúži v ozbrojených silách viac ako 10 000 zamestnancov UZ; od februára 2022 bolo zabitých 573 osôb a takmer 1 500 osôb bolo zranených, uvádza železničná spoločnosť.

Železničná spoločnosť okrem poskytovania zdravotníkov a tímov psychologickej pomoci pre pracovníkov UZ, ktorí trpia v dôsledku bojových operácií, buduje v Kyjeve rehabilitačné centrum.

Tvrdí, že aktívne plánuje aj budúcnosť, v ktorej sa bude musieť postarať o stále rastúci počet zdravotne postihnutých veteránov.

Zlepšenie dostupnosti pre všetkých je dôležitou súčasťou plánu modernizácie spoločnosti UZ.

Súčasťou programu, ktorý podporuje prvá dáma Ukrajiny Olena Zelenská, sú výťahy pre cestujúcich na hlavných staniciach, prístupné toalety, upravené osobné vozne s prístupnými kabínami a špeciálne vyškolený personál a podpora pre nepočujúcich cestujúcich.

Spoločnosť UZ už má vo svojom zozname 55 bezbariérových osobných vozňov a všetky nové alebo modernizované vozne budú mať zlepšený prístup. Viac ako 10 000 zamestnancov nedávno absolvovalo dodatočné školenie v oblasti práce s osobami so zdravotným postihnutím.

Yarema Dul dodáva: „Prístupnosť pomáha všetkým, nielen zdravotne postihnutým, ale potrebujeme pomoc našich medzinárodných partnerov, aby sme mohli nadviazať kontakty, vymieňať si osvedčené postupy a získavať nové vybavenie a zručnosti.“

Ukrajinská železničná sieť, známa ako Ukrzaliznytsia alebo skrátene UZ, bola vždy zdrojom hrdosti a praktického využitia v tejto východoeurópskej krajine. Foto: Jeff J Mitchell/Getty Images
Ukrajinská železničná sieť, známa ako Ukrzaliznytsia alebo skrátene UZ, bola vždy zdrojom hrdosti a praktického využitia v tejto východoeurópskej krajine. Foto: Jeff J Mitchell/Getty Images

" Otvorení pre podnikanie "

Oleksandr Pertsovskyi, vedúci divízie pre cestujúcich spoločnosti UZ, povedal pre náš portál: „Nebojujeme len s tým, že si kladieme aj pozitívne ciele. Sme otvorení podnikaniu a chceme, aby to ľudia vedeli.“

Vzhľadom na to, že mnoho ukrajinských rodín sa usadilo napríklad v Poľsku a Nemecku, očakávajú od nás spoľahlivú a kvalitnú dopravu, aby mohli navštíviť svoju vlasť a svojich príbuzných.

„Je to znamenie, že situácia sa mení, je bezpečnejšia a cítia sa pohodlnejšie pri návrate domov.“

UZ zohráva nezvyčajne dominantnú úlohu aj v ukrajinskom nákladnom sektore, ktorý je kľúčový pre udržanie ukrajinského vojnového hospodárstva pri živote, ako aj pre zásobovanie vojnových síl.

Podľa Jevhena Ljaščenka, predsedu správnej rady UZ, tvorí železničná doprava 65 % nákladnej dopravy v krajine – priemer EÚ v prípade železníc je len 20 % – napriek tomu, že divízia nákladnej dopravy UZ zaznamenala od februára 2022 obrovský prepad.

„Železnica je najstabilnejšou formou dopravy na Ukrajine,“ hovorí Ljaščenko pre Travelista.sk. „Je pre nás dôležité, aby sme boli spoľahlivým partnerom pre našich ľudí, veteránov a hospodárstvo.“

Ukrajina má ambiciózny plán investícií do železníc v hodnote 25 miliárd dolárov, ktorý zahŕňa 3 300 kilometrov nových tratí štandardného rozchodu zapojených do transeurópskej dopravnej siete EÚ Foto: Mykola Panov/Alamy Stock Photo
Ukrajina má ambiciózny plán investícií do železníc v hodnote 25 miliárd dolárov, ktorý zahŕňa 3 300 kilometrov nových tratí štandardného rozchodu zapojených do transeurópskej dopravnej siete EÚ Foto: Mykola Panov/Alamy Stock Photo

" Železnica budúcnosti "

Rovnako ako krajina, ktorej slúži, aj spoločnosť UZ sa pri plánovaní budúcnosti čoraz viac pozerá na západ.

Ambiciózny investičný plán v hodnote 25 miliárd dolárov zahŕňa 3 300 kilometrov nových tratí so štandardným rozchodom, ktoré sú napojené na transeurópsku dopravnú sieť EÚ (Ukrajina používa širšie koľaje s rozchodom 1 520 milimetrov, ktoré zdedila po Sovietskom zväze, čo znamená, že vlaky nemôžu prechádzať do susedných krajín bez výmeny rozchodov).

UZ uvádza, že na opravu a modernizáciu existujúcej siete UZ, ktorá je s dĺžkou 19 700 km jednou z najdlhších na svete, bude pravdepodobne potrebných ďalších 9 miliárd USD.

Prestavba celej siete na štandardný rozchod 1 435 milimetrov je nesplniteľným snom, ale cielená modernizácia na kľúčových medzinárodných trasách umožní rýchlejšie a častejšie vlaky zo západoukrajinských miest, ako je Ľvov, do Varšavy, Budapešti, Prahy a Berlína, čím sa posilnia hospodárske väzby a vytvoria udržateľné medzimestské spojenia.

Zatiaľ čo cestujúcim by to nepochybne prospelo, z dlhodobého hľadiska je pravdepodobný ešte väčší prínos v oblasti nákladnej dopravy, kde zmena rozchodu koľají sťažuje dovoz a vývoz po železnici, je pomalá a drahá.

Mnohí dúfali, že železnica bude tajnou zbraňou Ukrajiny pri udržiavaní jej postavenia jedného z najväčších vývozcov obilia na svete po tom, čo prístavy v Čiernom mori zablokovalo ruské námorníctvo, ale rozdiely v rozchode koľají a ťažkosti pri vytváraní prioritných koridorov cez Poľsko a Maďarsko do prístavov EÚ znamenali pokles od roku 2021, ukazujú údaje UZ.

Jevhen Ljaščenko hovorí, že plánuje rýchlo zaviesť zmeny, ale chce myslieť aj na iné ako vojnové úsilie.

„Bežný život ide ďalej a my presúvame dôraz z krátkodobej pomoci v núdzi na dlhodobé zlepšenia a modernizáciu,“ hovorí. „Našou povinnosťou je byť stabilným partnerom.“

UZ skutočne uvádza, že napriek vojne v roku 2023 opravila a obnovila 289 kilometrov tratí, prestavala 15 mostov, postavila 528 nových nákladných vozňov a opravila približne 9 000 ďalších.

Medzinárodná “ železničiarska rodina“ sa usilovne snaží podporiť svojich ukrajinských kolegov v čase, keď to potrebujú.

Zlepšenie prístupnosti pre všetkých je dôležitou súčasťou plánu modernizácie UZ. Foto: Pavlo_Bagmut/Ukrinform/Future Publishing/Getty Images
Zlepšenie prístupnosti pre všetkých je dôležitou súčasťou plánu modernizácie UZ. Foto: Pavlo_Bagmut/Ukrinform/Future Publishing/Getty Images

Britská spoločnosť Network Rail a švajčiarske federálne železnice poskytujú technickú podporu na obnovu poškodenej infraštruktúry, zatiaľ čo Globálna pracovná skupina pre ukrajinské železnice (GURTF) bola založená v roku 2022 s cieľom získať finančné prostriedky na podporu ukrajinských železničiarov a ich rodín.

V januári GURTF odovzdala 135 000 dolárov vedeniu UZ a odborovým lídrom v Kyjeve; dosť na to, aby sa nakúpilo viac ako 6 000 potravinových balíkov obsahujúcich základné potraviny, ako je kuchynský olej, ryža, cestoviny a soľ. Balíčky boli distribuované rodinám vysídleným z frontových oblastí v dôsledku bojov.

Andy Bagnall, výkonný riaditeľ britskej železničnej lobistickej skupiny Rail Partners, ktorý sa začiatkom tohto roka pripojil k delegácii, ktorá spolu so zástupcami GURTF navštívila Ukrajinu, hovorí, že železničiari z celého sveta chceli vyjadriť svoju solidaritu.

„Čokoľvek, čo môžeme ako rodina železníc urobiť, aby sme pomohli zdôrazniť to, čo dokázali – vo veľmi ťažkých podmienkach – je malým príspevkom k niečomu, čím žijú každý deň,“ hovorí.

Nech už sa na ukrajinských bojiskách v roku 2024 stane čokoľvek, zdá sa, že železničiari a železničiarky v tejto krajine nielenže plnia svoje povinnosti nad rámec svojich povinností, aby udržali svoj národ v pohybe, ale majú oči pevne upreté na to, čo príde po tomto tragickom konflikte.


  • ©2012-2024 Juraj Ilavský – Darcstudio, Karpatské námestie 7770/10A, 831 06 Bratislava-Rača, IČO: 55188231
  • Kontakt
1
JÚN
Týždenník TRAVELISTA
od 1.júna každý týždeň ZDARMA
pre každého...
e-mailom vo formáte PDF a ePub
PRIHLÁSIŤ SA