Nudzové pristátie? Nepanikárte, zvyčajne nie je dôvod…

Avatar Juraj | 24 júna, 2025

Úvodom...

Po tom, ako nedávno musel núdzovo pristáť let spoločnosti Smartwings smerujúci z tureckej Antalye do Prahy, sa opäť začala šíriť panika a bohužiaľ svoj podiel na tom mali aj niektoré média. Ich clickbaitové nadpisy hlásali: “HRÔZA NA LETISKU…“, alebo “Mrazivé SVEDECTVÁ…

Je však nesmierne vzácne, aby niekto zahynul alebo bol vážne zranený na takomto komerčnom lete. Hlavné európske letecké spoločnosti (vrátane Smartwings) prechádzajú naozaj prísnou kontrolu bezpečnosti, pričom žiadna z nich nemala za posledných dobu smrteľnú nehodu v Europe.

Denne sú v Europe vo vzduchu tisíce lietadiel s miliónmi cestujúcich. Údaje leteckých úradov však napriek tomu evidujú iba mizivé percento letov, ktoré musia z nejakého dôvodu nudzovo pristáť. Veríme, že čítať o takomto pristátí môže byť znepokojujúce a môže vyvolávať strach a obavy z lietania, ale pilotov to vôbec neznepokojuje.

„Veci, ktoré sa ľuďom, ktorí sa nevyznajú v letectve, javia ako naozaj dramatické, v mnohých prípadoch v skutočnosti dramatické vôbec nie sú,“ pre Travelista povedal Shawn Pruchnicki, profesor letectva na Ohio State University a bývalý komerčný pilot.

Tu je niekoľko vecí, ktoré by ste mali vedieť o bezpečnosti lietadiel a o tom, čo sa stane, keď sa niečo pokazí.

Lietadlá sú vyrobené z viacerých dôležitých častí.

Ako príklad uvediem situáciu z marca. Lietadlo odlietajúce zo San Francisca po štarte stratilo koleso. Následne bolo presmerované do Los Angeles, kde bezpečne pristálo. Bezpečné pristátie bolo možné vďaka tomu, že každá časť podvozku má min. dve kolesá, vysvetľuje Pruchnicki, pre prípad, že jedno koleso vypadne alebo ak by mala pneumatika defekt.

Nazýva sa to redundancia: mať dvojité alebo trojité kritické systémy pre prípad, ak jeden zlyhá.

Pokiaľ ide o generátory, ktoré vyrábajú elektrinu pre všetko od obrysových svetiel až po letové displeje, „zvyčajne sú v takmer každom komerčnom lietadle tri“, hovorí Pruchnicki.

Redundancia existuje aj v iných dôležitých systémoch: počítačoch letových údajov, ktoré generujú údaje ako rýchlosť a výška letu, hydraulických systémoch používaných na ovládanie rôznych častí lietadla a systémoch tlakovania kabíny, ktoré zabezpečujú, aby vzduch vo vnútri bol dýchateľný.

Väčšina komerčných osobných lietadiel má tiež dva motory a môže lietať na dlhé vzdialenosti aj s jedným fungujúcim motorom.

Lietadlá môžu dokonca plachtiť bez fungujúcich motorov, čo sa stalo v roku 2009, keď kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger pristál s lietadlom Airbus A320 na rieke Hudson po zrážke s kŕdľom husí. Všetci na palube prežili.

Piloti a posádky absolvujú náročné tréningy, aby boli pripravení na prípadné problémy.

Na leteckých simulátoroch piloti nacvičujú, ako zvládnuť situácie, ako je pristátie za zlej viditeľnosti, prerušenie pristátia, požiar na palube alebo rôzne poruchy zariadení.

Situácie, ako je lietanie s jedným motorom, sa neustále nacvičujú na simulátoroch, hovorí Douglas Boyd, profesor leteckého výskumu, ktorý vedie program zameraný na strach z lietania. „Tieto situácie už v skutočnosti ani nedvihnú tepovú frekvenciu pilota, pretože sú celkom bežné,“ hovorí a dodáva, že pravidlá však stále vyžadujú, aby pilot odklonil lietadlo a núdzovo pristál skôr.

A pokiaľ ide o letušky, prevláda „veľký omyl“, že ich hlavnou úlohou je podávať nápoje alebo pomáhať pasažierom nájsť ich miesta, hovorí Anthony Brickhouse, profesor leteckej bezpečnosti na Embry-Riddle Aeronautical University v Daytona Beach na Floride. Namiesto toho „hlavnou úlohou letušiek je bezpečnosť“, povedal pre portál Travelista.

Palubný personál je vyškolený na postup pri evakuácií v núdzových situáciách. Väčšina (takmer každá) letecká spoločnosť v popise pracovnej náplne uvádza, že letušky a stewardi musia vedieť obsluhovať kyslíkové systémy, dvere lietadla, evakuačné šmýkačky, hasiace prístroje, záchranné člny a komunikačné a osvetľovacie systémy.

Núdzové pristátia nie sú nutne „núdzové situácie“

Podľa pilotov je výraz „núdzové pristátie“ používaný médiami trochu nevhodný. Piloti častejšie používajú výraz „odklonenie“, keď je lietadlo nútené pristáť na inom mieste ako v plánovanej destinácii. Zvyčajne to nie je preto, že by lietadlo bolo v bezprostrednom nebezpečenstve.

„Uskutočnil som mnoho núdzových pristátí, pri ktorých som sa vôbec neobával o bezpečnosť lietadla,“ hovorí John Cox, dlhoročný pilot a zakladateľ leteckej poradenskej skupiny Safety Operating Systems.

Napríklad v správach sa objavili viaceré prípady, keď lietadlá museli núdzovo pristáť kvôli prasknutým čelným sklám.

Cox hovorí, že prasklina sa zvyčajne vyskytuje len na vnútornej vrstve čelného skla, ktoré má okrem dvoch vrstiev skla aj vrstvu plastu. Piloti budú musieť znížiť výšku letu, aby zmiernili tlak na čelné sklo, čo ovplyvní spotrebu paliva, a prasknuté čelné sklo môže zhoršiť výhľad pilota. „Naozaj to nechcete používať dlhšie, ako je nevyhnutné,” hovorí.

Napriek tomu v týchto situáciách „nejde o bezpečnostný problém. Len prijmem opatrenia, aby som zabránil možnému bezpečnostnému problému,“ hovorí Cox.

Ak piloti vyhlásia núdzový stav, podľa Pruchnickiho nemusia čakať v rade na pristátie a môžu si vybrať, na ktorej dráhe pristátia.

Okrem toho vyhlásenie núdzového stavu zbavuje pilotov povinnosti dodržiavať „stovky a stovky drobných predpisov“, dodáva – vrátane rýchlostných obmedzení.

„Veľa dôvodov, prečo vyhlásime núdzový stav, spočíva v tom, že nám to dáva voľnosť riešiť akýkoľvek problém, s ktorým sa stretávame, a nemusíme sa starať o všetky ostatné veci,“ hovorí Pruchnicki.

Zranenia spôsobené turbulenciami sú častejšie, ale stále rovnako vzácne.

Ak sa už musíte niečoho obávať (hoci v skutočnosti sa ani tu nemáte čoho obávať), venujte pozornosť výstrahám kapitána pred turbulenciami.

Podľa správy NTSB z roku 2021 je viac ako tretina nehôd v komerčných leteckých spoločnostiach, pri ktorých došlo k vážnym zraneniam, spôsobená turbulenciami.

„To je hlavná príčina odklonení lietadiel, pretože ak máme vzadu niekoľko zranených ľudí, odkloníme let na najbližšie letisko,“ hovorí Cox. „Všetci chceme, aby im bola poskytnutá lekárska starostlivosť čo najskôr.“

Napriek tomu sú zranenia spôsobené turbulenciami zriedkavé a najčastejšie sa stávajú letuškám, ktoré nemôžu zostať po celý čas pripútané na svojich sedadlách. Podľa údajov FAA boli v roku 2022 turbulenciami vážne zranení iba štyria cestujúci a 13 členov posádky. (Letecké spoločnosti nie sú povinné hlásiť menšie zranenia.)

Najlepšie, čo môžete ako cestujúci urobiť, je to, čo vám neustále všetci pripomínajú: majte zapnutý bezpečnostný pás.

„Ako to bolo s letom QS2632?“

Let QS2632 z Antalye do Prahy operovala spoločnosť Smartwings pre cestovnú kanceláriu DER Touristik.

Lietadlo letiace na trase z Antalye do Prahy pristálo v Bratislave z technických dôvodov (únik paliva). Nešlo teda ani o stav núdze či nebodaj núdzové pristátie, ale o tzv. bezpečnostné pristátie, to znamená v reči pilotov o odklonenie. Preto nie je vôbec na mieste používať v nadpisoch slová ako Hrôza na letisku a pod., ako to publikovali viaceré média. Chápeme, že im ide o čo najviac kliknutí, ale za nás je to neprípustné.

Teraz Vám prinášame plnú správu od Veroniky Demovičovej, hovorkyne bratislavského letiska M. R. Štefánika:

“Let spoločnosti Smartwings na trase z Antalye do Prahy bol dňa 18. 6. 2025 z technických príčin odklonený na pristátie na letisku v Bratislave, kde pristál o 01:01 hod. Z dôvodu podozrenia na únik paliva bola podľa prevádzkových postupov na letisku vyhlásená miestna pohotovosť, čo si vyžadovalo asistenciu hasičskej záchrannej služby letiska. Prevádzkoví dispečeri následne skontrolovali prevádzkyschopnosť vzletovej a pristávacej dráhy. Cestujúci vystúpili z lietadla o 1.25 hod. Na základe pokynov od leteckej spoločnosti Smartwings sa snažili zamestnanci vybavovania cestujúcich zabezpečiť pre cestujúcich náhradnú autobusovú dopravu a následne letecká spoločnosť požiadala o vybavenie hotelového ubytovania pre cestujúcich. Zamestnanci letiskovej spoločnosti sa v takýchto prípadoch vždy riadia pokynmi a požiadavkami od leteckej spoločnosti, ktorá let vykonáva.

Lietadlo sa v súčasnosti nenachádza na letisku v Bratislave. V uplynulom roku bola na letisku v Bratislave vyhlásená tieseň/plná pohotovosť 11 x. Cestujúci sa na palubách lietadiel v prípade neočakávaných udalostí riadia pokynmi palubného personálu.”

Okrem týchto informácii nám pre Travelista.sk – Vladimíra Dufková, tlačová hovorkyňa Smartwings potvrdila, že tento rok takýto prípad neevidujú. Bezpečnosť cestujúcich a posádky je pre Smartwings vždy prioritou.

Po pristátí na letisku v Bratislave, lietadlo bolo okamžite skontrolované a kontrola závadu potvrdila. Kedže závada bolo v priebehu pár hodín opravená, bolo lietadlo opätovne nasadené do prevádzky.

Všetky lietadlá Smartwings spĺňajú najvyššie bezpečnostné normy. Na prevádzku letnej sezóny 2025 nasadila skupina Smartwings flotilu 58 lietadiel, zdôraznila.

Spoločnosť Smartwings opakovane úspešne prechádza prísnymi prevádzkovými bezpečnostnými auditmi (IOSA) medzinárodnej organizácie združujúcej leteckých dopravcov IATA. Spoločnosti zapojené do programu IOSA musia preukázať splnenie prísnych medzinárodných noriem prevádzkovej bezpečnosti a kvality. Platná registrácia IOSA je v komerčnej leteckej doprave považovaná za dôkaz spoľahlivosti a vysokej úrovne bezpečnosti leteckého dopravcu.

Záver pre cestujúcich

Ako sme v článku spomínali… Vo väčšine prípadov odklonenia letu sa netreba obávať a už vôbec netreba robiť paniku. Aj v aute Vám občas zasvieti oranžová kontrolka a Vy určite hneď nepanikárite a nenadávate hneď na výrobcu auta, na predajcu… Jednoducho dáte auto skontrolovať čo najskôr. To isté robia aj piloti a letecké spoločnosti, a hoci sa Vám môže zdať, že ste sa takmer druhýkrat narodili, verte, že to tak nie je…

Takže Vám prajeme iba samé bezproblémové lety a hlavne pevné nervy…


Travelista ©2025


Magazín náročného
cestovateľa
Každý mesiac priamo
do Vašej schránky
vďaka partnerom
ZADARMO !
PRIHLÁSIŤ!