V skratke o našom hosťovi: „Svetobežník s túlavými topánkami, ktorý cestovaniu zasvätil celý svoj pracovný život. Najskôr vo vedení cestovných kancelárií, až kým v roku 2006 nezakotvil v Európskej cestovnej poisťovni, ktorá je súčasťou poisťovne Generali.“
Milan ONDRÁŠ
Otázky a odpovede
REDAKCIA: Povedzte nám pár slov o sebe, ako ste sa dostali k práci vo Vašej spoločnosti a hlavne, čo pre Vás znamenalo slovo „cestovanie“ predtým a teraz, keď na vysokej pozícií, kde je predpoklad, že sa aj veľa cestuje. Prípadne či v slove „cestovanie“ pocitujete zmenu pohľadu.
Moja cesta do Európskej cestovnej poisťovne, resp. Generali, bola pomerne kľukatá. Avšak počas celej mojej kariéry som sa pracovne zaoberal tematikou cestovania. Pracoval som vo vrcholových manažmentoch cestovnej kancelárie Čedok (dnes SATUR) a Tatratour. Neskôr som bol generálnym manažérom v hotelovom zariadení vo Vysokých Tatrách a nakoniec som prijal ponuku práce s cestovným poistením v Európskej cestovnej poisťovni. V roku 2014 sa ECP stala súčasťou poisťovne Generali, kde pracujem dodnes. V minulosti som cestoval ešte viac ako v súčasnosti, najmä pre pracovné povinnosti. Dnes cestujem veľa najmä súkromne. Cestovanie mi robí radosť a napĺňa ma peknými pocitmi. Rád spoznávam nových ľudí a kultúry a je to pre mňa ten najlepší spôsob ako relaxovať.
REDAKCIA: Je zrejmé, že ste precestoval kus sveta. Je nejaká konkrétna krajina, lokalita alebo mesto, ktoré Vám prirástlo k srdcu? Také, kam môžete chodiť opakovane a vždy to bude pre Vás srdcovka? A prečo je to práve uvedené miesto?
Precestoval som toho veľa, no najradšej mám dovolenky pri Stredozemnom mori. Milujem Grécko a jeho ostrovy, no asi najviac mi prirástla k srdcu Kréta. Na tomto ostrove sa dá veľa spoznávať – či už ide o bohatú históriu, nádherné mestečká, výbornú grécku kuchyňu, krásne pláže a sú tam aj skvelé hotely.
REDAKCIA: Ešte ostaneme chvíľu pri Vašom súkromí... Aký typ dovolenky preferujete v súkromí Vy sám/sama ako človek a nie ako zástupca známej spoločnosti? Je to rodinná dovolenka alebo ste skôr typ poznávacích zájazdov, prípadne „batoh na plecia“ a sólo cesta a pod. Ako je to teda s Vami?
Najradšej mám rodinnú dovolenku, ale nie takú tradičnú, akú si hneď väčšina predstaví. Pre mňa je najväčším cestovateľským zážitkom, keď si zbalíme veci do auta a cestujeme po Európe so zastávkami na viacerých miestach. Na úvod cesty si dáme nejaké hory - najčastejšie Alpy, či už tie rakúske, talianske alebo nemecké. Milujem totiž horské jazerá a rád sa v nich celoročne kúpem. 😊 Ideálna dovolenková cesta následne pokračuje návštevami historických miest Európy a nakoniec strávime týždeň pri mori. Cestou späť sa opäť zastavíme na horách, trochu sa schladiť v jazerách. Tieto cesty podnikáme najčastejšie cez Rakúsko, Taliansko, Francúzsko a Švajčiarsko.
REDAKCIA: Pomaly prejdeme k otázkam z pohľadu marketingu Vašej spoločnosti. Nebudeme sa však pýtať na časy Covidu, to už bolo rozoberané z každej strany. My sa skôr spoločne pozrime na aktuálnu sezónu. Koncom minulého roka sa spustil u všetkých touroperátorov predaj zájazdov na letnú sezónu 2024 a súbežne s tým sa ponúkala aj tzv. Exotika. Vo Vašom prípade to pravdepodobne znamená začiatok predaja cestovného poistenia. Je zvykom, že dovolenkari si poistenie „automaticky“ kupujú so zájazdom, alebo si to riešia individuálne?
Je to rôzne, závisí to od preferencií dovolenkárov aj spôsobu, akým zvyknú cestovať. V prípade ľudí, ktorí zvyčajne na letnú dovolenku cestujú prostredníctvom cestovnej kancelárie alebo agentúry, je preferované uzavretie cestovného poistenia spolu s kúpou zájazdu. Je to takto aj praktické s ohľadom na poistenie storna zájazdu, ktoré tak vstupuje do platnosti automaticky hneď v deň kúpy zájazdu. Ľudia, ktorí si svoju dovolenku radi riešia sami, si uzatvárajú aj cestovné poistenie samostatne – najčastejšie online cez našu webstránku, cez sprostredkovateľa alebo na našej pobočke. Mnohí cestovatelia majú uzatvorené celoročné cestovné poistenie, ktoré je pri častejšom cestovaní za hranice výhodnejšie a klient s ním získava aj krytie pre prípad pátrania a záchrany Horskou záchrannou službou na území Slovenska.
REDAKCIA: Každoročne sledujeme nárast ceny postenia. Máme to ako cestovatelia brať už ako pravidlo, že z roka na rok sa cena navýši, alebo sa len dobieha „strata“ z čias Covidu?
V Generali ako aj v ECP prehodnocujeme mieru škodovosti, no napriek tomu u nás nedochádza ku každoročnému navýšeniu cien cestovného poistenia, ako ho popisujete v otázke. Minulý rok sme predstavili nové vylepšené cestovné poistenie, v ktorom sme jednak rozšírili poistné krytie, navýšili poistné limity a priniesli aj rôzne zaujímavé pripoistenia, ako je asistencia k motorovému vozidlu či pripoistenie Pes a mačka. Poistiť vieme dovolenkárov nielen na ich cestách v zahraničí, ale aj počas dovolenky na Slovensku a to aj seniorov od 70 rokov veku. Pre nás je dôležité poskytovať našim klientom kvalitné cestovné poistenie za dostupné ceny.
REDAKCIA: Tak a sme už v aktuálnej sezóne 2024. Tak si povedzme najprv pár čísel. Ako je na tom doteraz predaj poistenia? Sledujete aj štatistiky o ktoré destinácie je tento rok v súvislosti s poistením najväčší dopyt?
Záujem o cestovanie a cestovné poistenie sa po pandémii z roka na rok zvyšuje a môžeme konštatovať, že sme opäť na predcovidových číslach, resp. sme ich už mierne prekonali. Keďže pri uzatváraní cestovného poistenia si klienti volia medzi územnou platnosťou poistenia svet, Európa alebo Slovensko, špecifikovať konkrétnu krajinu, o ktorú je tento rok najväčší záujem nie je možné. Z údajov našich partnerov – cestovných kancelárií a agentúr – však vieme, že okrem dlhoročných dovolenkových stálic, ako je Chorvátsko, Grécko či Taliansko, začínajú Slováci čoraz viac siahať aj po exotike, ako je Maroko, Tunisko či Omán.
REDAKCIA: Po minulé roky bolo zvykom, že veľká časť klientov čakala do poslednej chvíle s nákupom letnej dovolenky na tzv. Last Minute prípadne dokonca až na Ultra Last Minute. Platí to aj v prípade postenia? Môžete povedať, prečo je pre Vášho klienta výhodnejšie (ak vôbec) kúpiť si poistenie spolu s dovolenkou alebo individuálne?
Z pohľadu štandardného cestovného poistenia nehrá žiadnu rolu, či si ho klient uzavrie mesiac alebo deň pred odchodom. Dôležité je, aby bolo poistenie uzatvorené a zaplatené pred odchodom na dovolenku.
Iná situácia je však v prípade poistenia stornopoplatkov, ktoré odporúčame zakúpiť súbežne s kúpu zájazdu alebo v prípade samostatne cestujúcich dovolenkárov pri kúpe leteniek a ubytovania. V takom prípade sú klienti krytí hneď od uzatvorenia poistenia až po ich úspešný odchod na dovolenku. Ak si totiž klienti zakúpia najskôr zájazd alebo letenky a pre poistenie sa rozhodnú až o pár dní neskôr, uplatní sa na poistenie stornopoplatkov ochranná lehota na nasledujúcich 10 dní. To znamená, že poistenie stornopoplatkov vstúpi do platnosti až po tejto 10-dňovej lehote.
REDAKCIA: Vaša spoločnosť je známa tým, že má dobre prepracovaný marketing a cielene sa zameriavate na emóciu. Je to vidieť na Vašich reklamných kampaniach, na tom ako pracujete s klientami, ste často v rozhovoroch, médiách a pod. Je podľa Vás emócia pri kúpe cestovného poistenia doležitejšia ako napríklad cena, alebo čo je tým impulzom práve u Vašich klientov.
Pri výbere cestovného poistenia je v prvom rade najdôležitejší rozsah krytia a dostatočná výška poistných limitov s ohľadom na cieľ našej dovolenkovej cesty a aktivity, ktoré tam plánujeme vykonávať. Cestovné poistenie musí zodpovedať potrebám a požiadavkám klienta, preto je vhodné, ak si ho klient vie dopĺňať aj o rôzne pripoistenia. Dôležitá je tiež stabilita poisťovne a kvalita jej produktov a servisu. Pri výbere je vhodné zamerať sa aj na rozsah asistenčných služieb, ktoré by klientovi mali byť k dispozícii nonstop – 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Pre nás v Generali aj ECP je najdôležitejší klient a jeho spokojnosť s poistením a s riešením poistnej udalosti aj preto patríme už roky medzi špičku v poskytovaní cestovného poistenia pre fyzických klientov aj našich partnerov – cestovné kancelárie a agentúry.
REDAKCIA: Poďme späť k dovolenkám v tejto sezóne. Je štatisticky potvrdené, že dovolenku v lete využívajú najviac rodičia s deťmi. Viete v krátkosti povedať, prečo by práve táto skupina mala mať určite zakúpené cest. poistenie?
Známe príslovie hovorí, že nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch a je to, žiaľ, pravda. Môžeme si povedať, že si dáme pozor a nám sa to nestane, ale čert nikdy nespí a ako naschvál vás zub začne bolieť práve na dovolenke alebo dieťa stúpi v mori na ježka a potrebuje ošetriť. Je potrebné povedať, že aj najbežnejšie dovolenkové neduhy vás v zahraničí môžu vyjsť na stovky a v niektorých prípadoch až tisíce eur. V našej praxi sa každoročne stretávame aj so situáciami, keď sa na prvý pohľad bežná infekcia premenila na vážne ochorenie a klienta sme prevážali na Slovensko ambulantným lietadlom a tu sa náklady pohybujú aj v hodnote 200-tisíc eur a viac, aj preto by sme uzatvorenie cestovného poistenia nemali brať na ľahkú váhu.
REDAKCIA: Pri letných dovolenkách a špecificky pri nákupe letnej dovolenky cez cestovku je výrazným argumentom v prospech zakúpenia postenia aj poistenie storna zájazdu a pod. Možete priblížiť výhody Vášho cestovného poistenia práve a prečo by ste odporúčali kúpiť si Vaše poistenie?
Kvalitné cestovné poistenie by malo obsahovať komplexné krytie a mať dostatočne vysoké poistné limity, pričom zohľadňovať by malo cieľ našej cesty ako aj aktivity, ktoré tam budeme vykonávať. V tomto zmysle sme vytvorili aj naše cestovné poistenie. Keďže pri liečebných nákladoch nie sú výnimočné aj niekoľkotisícové škody, naše cestovné poistenie kryje klientov až do milióna eur. Ďalším dôležitým poistným rizikom je poistenie pátrania a záchrany v zahraničí, ktoré v Generali kryje záchranu nielen na horách, ale aj na vode. Poistenie batožiny si u nás môžu klienti poistiť aj na vyššie poistné sumy, pričom poistenie sa vzťahuje aj na hodnotnú batožinu. K cestovnému poisteniu ponúkame aj možnosť uzavrieť si asistenciu k motorovému vozidlu, ktorá poskytne nepretržitú pomoc pri poruche vozidla, nehode, poškodení vozidla vandalmi, krádeži či poškodení zvieraťom. Asistencia sa pritom vzťahuje nielen na osobné motorové vozidlá, ale aj na motorky či obytné prívesy. Nezabudli sme ani na dovolenkujúcich chlpáčov, pre ktorých máme poistenie pre psa a mačku, ktoré preplatí náklady na nevyhnutnú veterinárnu starostlivosť či hospitalizáciu. Bez problémov vieme poistiť aj seniorov nad 70 rokov, ktorí majú na výber zo širokej ponuky poistného krytia a pripoistení. Pre ľudí, ktorí dávajú prednosť dovolenke na Slovensku, máme cestovné poistenie s územným krytím pre Slovensko. Kryje záchranu vo vysokohorskom teréne a rovnako aj v jaskyniach, obsahuje poistenie občianskej zodpovednosti za spôsobenú škodu a tiež preplatí aj odcudzenú batožinu. Cestovné poistenie na mieru máme aj pre študentov, ktorí sa chystajú do zahraničia na študijný pobyt, či deti, ktoré strávia leto na športových kempoch alebo sústredeniach v zahraničí. Samozrejmosťou je aj poistenie pre ľudí, ktorí sa chystajú do zahraničia za prácou, pričom vieme pripoistiť aj manuálne pracujúcich.
REDAKCIA: Je zvykom, že každý touroperátor si vyberie jedného poskytovateľa poistenia, podpíše s ním zmluvu a k svojim zájazdom ponúka výhradne jeho poistné produkty. Máte svojho „touroperátora“ aj Vy? Aký je percentuálny podiel takto predaných poistení voči vlastnému predaju cez vlastné kanály?
Európska cestovná poisťovňa je aktuálne z hľadiska poistenia cestovných kancelárií a agentúr top hráčom na našom trhu. Vďačíme za to nielen našim dlhoročným skúsenostiam v oblasti cestovného poistenia a dobrému renomé, ale aj nášmu prístupu počas pandémie, kedy sme stáli pri našich klientoch a partneroch, a poistili sme aj tých, ktoré iné poisťovne odmietli. Kvalitu a stabilitu poisťovne totiž oceníte práve v náročných situáciách a ja som rád, že sme našich partnerov nenechali v štichu a dostali sme svojho záväzku celoživotného partnera.
REDAKCIA: Samostatnou kapitolou sú cestovatelia tzv. dobrudruhovia. Tí navštevujú iné miesta a lokality ako bežný turista a zároveň sa venujú viac rizikovejšej aktivite na dovolenke. Predpokladám, že fanúšik potápania, či divingu potrebuje iný typ poistenia. Preto otázka - Pokrývate poistením aj týchto aktívnejších dovolenkárov?
Samozrejme, naše cestovné poistenie kryje už v základnom poistení aj rôzne adrenalínové rekreačné športy ako je canyoning, free diving, horolezectvo do 5000 m. n m., jachting, kitesurfing či potápanie s potápacím prístrojom s licenciou alebo pod dohľadom inštruktora.
REDAKCIA: Na záver Vám nechávame absolútne voľný priestor, kde sa môžete prihovoriť našim čitateľom, ktorí sa chystajú dovolenkovať tohto roku.
Čitateľom by som odporučil pred odchodom na dovolenku nezabudnúť na uzatvorenie kvalitného cestovného poistenia s komplexným krytím, nech sa už toto leto rozhodnú dovolenkovať kdekoľvek. Vhodné je nenechávať nič na náhodu a spolu s kúpou zájazdu alebo leteniek a ubytovania uzavrieť aj poistenie stornopoplatkov. Poistenie stornopoplatkov kryje nečakané situácie, pre ktoré klient a jeho spolupoistené osoby nemôžu na dovolenku vycestovať. Ide napríklad o náhle ťažké ochorenie alebo úraz, zistenie tehotenstva, stratu zamestnania, súdne predvolanie, krádež cestovných dokladov, náhle ťažké ochorenie alebo smrť rodinného príslušníka či rozsiahlu škodu na majetku, ktorá nastala tesne pred odchodom napríklad následkom počasia.
Rýchla voľba
More / Hory ?
... MorePolpenzia / All inclusive
... PolpenziaMiestna / Európska kuchyňa
... MiestnaPláž / Mesto
... PlážKontinent / Ostrov
... OstrovĎakujeme za rozhovor a želáme veľa spokojných klientov.