You dont have javascript enabled! Please enable it! Martin STRIGAČ

Martin STRIGAČ

Avatar Juraj | 29 júna, 2024

…v rozhovore pre týždenník Travelista 4/2024 prezradil, ktorá krajina je jeho najobľúbenejšia, aký typ dovolenky preferuje a či by sa vydal na cestu okolo sveta len s pomocou navigácie Sygic?

V skratke o našom hosťovi: Manažér, obchodník, cestovateľ s obrovskou chuťou objavovať nové veci. Na cestu okolo sveta by sa nevybral bez Sygic navigácie.

Otázky a odpovede


REDAKCIA: Povedzte nám pár slov o sebe, ako ste sa dostali k práci vo Vašej spoločnosti a hlavne, čo pre Vás znamenalo slovo „cestovanie“ predtým a teraz, keď ste na vysokej pozícií, kde je predpoklad, že sa aj veľa cestuje. Prípadne či v slove „cestovanie“ pociťujete zmenu pohľadu.
S rodičmi sme v detstve cestovali najmä po Slovensku. Aj preto poznám veľa krásnych kútov našej krajiny. Po zmene režimu sa nám všetkým otvorili nové možnosti, takže sme začali spoznávať Rakúsko, Chorvátsko, neskôr Nemecko či Taliansko. Pamätám sa, ako som ako dieťa cestoval 24 hodín s rodičmi do Grécka autobusom cez ex-Juhosláviu, v ktorej sa vtedy bojovalo. Svoj prvý let si veľmi dobre pamätám, lebo som letel do Dublinu, kde som nakoniec ostal, a s manželkou sme tam žili 2 roky. No a dá sa povedať, že odvtedy sme začali spoznávať svet. Obchodne som najviac nalietal a spoznal v Sygicu, kam som prišiel pred takmer 10 rokmi. Sygic bol vtedy jednou z mála firiem na Slovensku, ktorá by predávala vlastný produkt po celom svete. A keďže som mal na starosti firemných zákazníkov, potreboval som sa s nimi stretávať, spoznávať ich zvyky, pochopiť ich potreby, spôsob vyjednávania a pod. Keď som mal aspoň trochu času, vždy som to spojil aj so spoznávaním mesta či krajiny, v ktorej som bol. Nedá sa povedať, že by som sa cestovania nasýtil, ale momentálne mám oveľa väčšiu potrebu a chuť cestovať s rodinou ako kvôli biznisu. Chlapci sú už väčší, vieme absolvovať aj dlhšie lety, či cesty autom, bicyklom, vlakom. A hlavne si uvedomujem, že o pár rokov už možno nebudú chcieť s nami na dovolenku, takže sa snažíme užiť si to čo najviac spolu.
REDAKCIA: Predpokladám, že ste precestoval kus sveta. Je nejaká konkrétna krajina, lokalita alebo mesto, ktoré Vám prirástlo k srdcu? Také, kam môžete chodiť opakovane a vždy to bude pre Vás srdcovka? A prečo je to práve to miesto?
Áno, naozaj som už precestoval dosť veľa krajín, najmä pracovne, ale aj súkromne. S rodinou nás baví spoznávať nové krajiny a kultúry. Oveľa viac ako byť zavretý v jednom rezorte celý čas. Aj keď je to veľký a luxusný rezort, tak je pre nás až príliš lákavé okúsiť domácu atmosféru, jedlo v bežných reštauráciách, kávu či zmrzlinu na námestí, cestovať metrom, električkou, alebo aj tuk-tukom. Proste tak, ako domáci. Navštívil som desiatky krajín na 5 kontinentov, videl veľa rôznorodých miest a ľudí. Vždy sa ale veľmi rád vraciam na Slovensko, ktoré je síce malou krajinou, ale má neskutočne veľa čo ponúknuť -  krásnu prírodu, hory a jazerá, skvelé akvaparky a kúpele, malé historické centrá miest, hrady a zámky, cyklotrasy, bike parky aj lyžiarske strediská. Ak by som ale mal vybrať krajinu mimo Slovenska, tak by to bolo Taliansko. Síce to nie je až taká exotika, ale cítim sa tam s rodinou vždy veľmi príjemne, Taliani sú veľmi priateľskí a rodinne založení, chutí nám lokálna kuchyňa, máme radi pobrežie aj talianske mestá.
REDAKCIA: Ešte ostaneme chvíľu pri Vašom súkromí... Aký typ dovolenky preferujete v súkromí Vy sám/sama ako človek a nie ako zástupca známej spoločnosti? Je to rodinná dovolenka alebo ste skôr typ poznávacích zájazdov, prípadne „batoh na plecia“ a sólo cesta a pod. Ako je to teda s Vami?
Ako som už spomínal, s rodinou radi kombinujeme oddych so spoznávaním. Osobne mám rád aj krátke možnosti spoznávania miest a krajín počas služobných ciest – len tak poobede či podvečer, po obchodných stretnutiach, alebo ak niekde musím ostať dlhšie, tak cez víkendy. V mladosti som dosť bicykloval na cestách, pár rokov dozadu som si kúpil horský bicykel a veľmi rád objavujem aj slovenské lesné cyklotrasy. S rodinnou a so psom často chodievame aj na turistiku. Zaujímavé je, že väčšinou na dovolenke preferujeme apartmán či dom/vilu pred hotelom. Je to asi preto, aby sme mali súkromie a nemuseli sa nikomu prispôsobovať. Osobne dosť veľa času trávim v hoteloch počas pracovných ciest, takže mi to nechýba a človek takýmto spôsobom tiež lepšie „nasaje“ lokálnu kultúru či zvyky.
REDAKCIA: Vediete si predpokladám rôzne štatistiky. Je môžné povedať, koľko klientov aktívne využíva Vašu navigáciu Sygic? Ide viac o bežných šoférov osobných áut alebo skôr o kamionistov a karavanistov?
Produkty Sygicu aktívne používa 5 až 10 miliónov vodičov po celom svete. Číslo sa mení v priebehu roka najmä vďaka sezónnym trendom bežných šoférov, t.j. počas lokálnych sviatkov či prázdnin ľudia viac cestujú, čo okamžite vidno aj na štatistikách. Najsilnejšie obdobie je leto, keďže väčšina našich používateľov je z Európy a Ameriky. Historicky väčšinu našich používateľov tvorili bežní šoféri či už osobných áut alebo karavanov, ale v posledných rokoch nám najdynamickejšie rastie používanosť profesionálnymi vodičmi.
REDAKCIA: Na navigáciu sú dnes dostupné už viaceré aplikácie. Ako ste na tom Vy v Sygic-u? Pokrývate všetky krajiny sveta? Našiel by som nejakú destináciu, kde bude aj Sygic stratený?
Navigácie Sygic poskytujú možnosť používania na celom svete. Kvalita máp a navigovania je do veľkej miery ovplyvnená zdrojom mapových dát, ktoré získavame od pár výrobcov – naozaj ich na svete ostalo iba pár, a kombinujeme ich tiež s komunitnými mapami vytváranými nadšencami a lokálnym komunitami po celom svete. Najväčší problém ale je, opraviť a dostať takéto mapy do použiteľného stavu pre navigovanie. Zobrazenie mapy je často tá najľahšia vec, dobrá navigácia je ale tá, ktorá dokáže dostupné mapové dáta pretransformovať na konzistentnú sadu dopravných informácií, použiteľných na vyhľadávanie, výpočet a optimalizáciu trasy, kombinovanie s historickou/štatistickou dopravnou situáciou ako aj aktuálnymi dátami o premávke a nehodách, atď.
REDAKCIA: Nadviažem na úvodné slová a teda vydali by ste sa Vy sám na cestu okolo sveta s pomocou navigácie Sygic? Je to možné absolvovať?
Určite by som počas cesty používal Sygic. Môžem to potvrdiť z osobnej skúsenosti z mnohých ciest v zahraničí. Na druhej strane by som nedoporučoval sa spoliehať iba na jednu aplikáciu. Keď človek rozumie, kde sú silné a slabé stránky daného produktu, tak je ideálne ich skombinovať dokopy. Ja napríklad pred dlhšou cestou či dovolenkou najčastejšie používam Google Maps v kombinácii s Tripadvisorom. Keď už viem, kam ideme, tak si uložím dôležité body aj do Sygicu. Na dlhé cesty, najmä v destináciách, kde nechodím často či idem prvý krát, skoro vždy použijem Sygic. Mne osobne najviac vyhovuje spôsob, akým Sygic navigácia zobrazuje inštrukcie, odbočky, a najmä najbližšie možnosti zastavenia – či už sú to miesta na parkovanie, tankovanie, či WC. Samozrejme, na dochádzanie do práce Sygic nepotrebujem. Poznám trasu a jediné čo si ráno potrebujem overiť je, že kde je zápcha, a potom sa už sám rozhodnem, ktorou cestou pôjdem. Ono, ak aj niekto používa Waze či Google Maps na dochádzanie, či v mestách po celý čas cesty, možno si ani neuvedomuje, že informácie na mapách sú už neaktuálne a mnoho krát cesta, ktorú produkt vybral ako aktuálne najlepšiu, už momentálne neplatí. Nehovoriac o tom, že čím viac používateľov „poslúcha“ danú komunitnú navigáciu, sám prispieva k zápcham – veď ak v jednom momente 50 či 100 vodičov poslúchne navigáciu, aby zišli z diaľnice na vedľajšiu cestu, aby ušetrili 5 minút, tak sa paradoxne diaľnica odľahčí a veľmi skoro upchá práve tá vedľajšia cesta. Takže ak nie ste medzi prvými čo zareagovali, väčšinou sa dostanete to ešte horšej situácie. Sygic aj preto spolupracuje s univerzitami a ďalšími firmami na vývoji inej formy navigovania, ktorá by aj za pomoci AI a superpočítača, ako aj zásahov a preferencií mesta, distribuovala dopravu efektívne a s prihliadnutím na obytné a nízkoemisné zóny. Získali sme za to aj ocenenie Európskej komisie - Innovation Radar Prize.
REDAKCIA: Do nástupu na pozíciu CEO ste pracoval v divízii podnikových riešení. Ako sa bez Vás posúva táto časť portfólia firmy teraz? Nechýbate im? Enterprise riešenia využíva niekoľko tisíc spoločností. Viete koľko profesionálnych vodičov tieto riešenia používa denne na cestách?
Áno, zakladateľ Sygicu Michal Štencl ma presvedčil, aby som sa k nemu pridal a že si rozdelíme riadenie firmy na B2C časť, ktorej sa bude venovať primárne on, a B2B časť, ktorú si zoberiem na starosti ja. Pred 10 rokmi sa išlo o menšiu časť firmy, ale treba povedať, že aj Sygic bola menšia firma. Enterprise, či B2B, v Sygicu postupne začali rásť a keď som sa stal CEO pred 7 rokmi, tak sme založili aj špecializovanú Automotive divíziu. Začali sme aktívnejšie spolupracovať aj na výskumných projektoch EU s využitím AI a supercomputingu, ako aj v oblasti Usage-based Insurance,t.j. budúcnosti poistenia áut na základe vyhodnocovania jazdného štýlu vodiča z množstva dát získavaných či už priamo z auta, alebo mobilného telefónu. Ohľadom štatistík viem, že naše riešenia máme vo viac než 3 miliónoch zariadení, či už sú to priamo autá, profesionálne tablety, mobily a pod. Koľko je ale aktívnych používateľov nevieme presne, lebo naša navigácia sa často vo firemnom prostredí inštaluje v bezpečnom, uzatvorenom ekosystéme, bez možnosti pristupovať k dátam či systém externe. To je aj jedna z našich veľkých výhod oproti retail navigáciám od Google, či Apple. Aj preto nás po celom svete používajú nielen najväčšie kuriérske či dopravné firmy, ale aj záchranné zložky, či armáda.
REDAKCIA: Predpokladám, že nosnou platformou navigácie a verziou je stále tá klasická pre bežných vodičov. Tam patríte medzi lídrov na trhu. Stále však vedie rebríčky iná aplikácia. Je to pre Vás výzva na zlepšovanie alebo si každý idete svojióu cestou?
Sme najsťahovanejšou profesionálnou navigáciou, a dovolím si tvrdiť, že globálne najúspešnejšou navigáciou pre profesionálnych vodičov. Produkty pre profesionálnych a bežných vodičov majú spoločné len podvozok – akúsi platformu, ako to poznáme napr. z automobilového priemyslu, keď automobilky vyvinú spoločnú platformu ako napr. VW a potom ju používajú na vývoj finálnych áut  - Audi, VW, Škoda, Seat... Konkurovať firmám ako Google či Apple sa dá len veľmi ťažko. Ich monopolné postavenie malo byť už dávno regulované a najmä v oblastí máp a navigácie táto koncentrácia nakoniec samotnému spotrebiteľovi nepomáha. Osobne verím, že kým Google nekúpill Waze, nepredinštalovával svoju navigáciu na Android zariadeniach, neponúkal tieto služby zadarmo s tým, že zarába v rámci svojej uzatvorenej platformy na reklame, tak na svete bolo oveľa viac mapových a navigačných inovácií. Mnohí hráči skrachovali, alebo sa ako Garmin proste z tohto segmentu stiahli. Je síce super byť trojkou na trhu, ale ten rozdiel voči prvým dvom je priepastný a vytvorený do značnej miery neférovými podmienkami na trhu.
REDAKCIA: Vrátim sa k dovolenkám. Vaša aplikácia má vynikajúco riešené bezpečnostné prvky ako napr. HUD display, asistent jazdných pruhov, rozpoznávanie značiek a pod., ale je stále iba Off-line. Dovolenkári napr. keď sa vyberú do Chorvátska, chcú vedieť čo sa deje na ich ceste v reálnom čase, nechcú ostať v zápche a pod. Ako toto rieši Sygic? Na druhej strane offline mapy majú výhodu, že nepotrebujú používať mobilné data v roamingu, čo šetrí dovolenkárom nemalé peniaze. Skúsme si modelový príklad. Ideme s rodinou do Tuniska, chceme si tam požičať auto a pozrieť si mestá po vlastnej osi. Kedže v Tunisku je vysoká cena za mobilné roamingové dáta, ako sa máme pripraviť aby sme mohli využiť Vašu aplikáciu? Treba na túto “prípravu” myslieť ešte doma alebo stačí až v destinácií?
Ako som už spomínal, naozaj verím, že na dlhšie cestovanie, na miesta kam idete prvý krát či nechodíte často, je Sygic najlepšou voľbou. Každá navigácia má občas problémy s mapovými podkladmi, ktoré aj my nakupujeme od rôznych výrobcov, mať ale v mobile predinštalované mapy je v mnohých krajinách veľmi dôležité, keďže dostupnosť mobilného signálu nie je taká dobrá ako ju poznáme z európskych aglomerácií – aj v známych mestách ako LA sú celé štvrte, kde je s tým problém. Veď aj preto si nás vybrali kuriérske služby ako Fedex, DHL či Amazon, alebo aj Dunkin Donuts a Dubajská polícia 😊.  Nesmieme zabúdať ani na to, že mimo EU je dátový roaming strašne drahý. Stačí ísť do Maroka, či Turecka a požičať si tam auto na výlet. Výhodou Sygicu, že toto všetko dokáže skombinovať aj s prémiovými dopravnými informáciami, ktoré získavame v reálnom čase od firmy TomTom, ktorá ich spracováva zo stoviek miliónov áut na celom svete – teda z viac než má k dispozícii komunita Waze.
REDAKCIA: Priznám sa… Sami v redakcii pri našich cestách po Európe využívame inú aplikáciu, sme na ňu zvyknutí, poznáme ovládanie a pod. Poďme vyskúšať ako by fungoval na našich cestách Sygic a či by sme si dokázali na takúto zmenu zvyknúť. Preto Vám v mene redakcie hádžem rukavicu, na dlhodobé testovanie Sygic-u. Povedzme na 1 rok a my priebežne napíšeme článok, ak niekam pôjdeme, pričom na záver pripravíme veľkú dlhodobú recenziu o ktorej sa od nás dozviete, až momentom zverejnenia (aby sme sa vyhli podozreniu z ovplyvňovania). Čo Vy na to? Prijímate takúto výzvu aj keď sa môže stať, že si na zmenu nezvykneme alebo nám niečo nebude vyhovovať?
Budem rád. (Pozn. redakcie: Do redakcie sme na 1-ročné testovanie a porovnanie s konkurenciou sme dostali ročnú licenciu na Premium+ aplikácie Sygic.)
REDAKCIA: Na záver Vám nechávame absolútne voľný priestor, kde sa môžete prihovoriť našim čitateľom, ktorí sa chystajú dovolenkovať tohto roku a premýšľajú akú aplikáciu zvoliť na cestu do vybranej destinácie.
Keďže cestujem veľa, pre mňa a moju rodinu je ročné cestovné poistenie veľmi dôležité. Nie preto, že by sa nám často diali nepríjemné veci, ale pre pokoj v duši a pre prípad, kedy by sme pomoc naozaj potrebovali. To isté platí aj pre navigáciu Sygic. Je jedno, na akú navigáciu ste zvyknutí pri dochádzaní do roboty či bežných trasách. Tak isto ako je jedno, ktorú poisťovňu na Slovensku máte zazmluvnenú – na dovolenku si vyberáte produkty podľa iných parametrov. Sygic je ako poistenie – osobne by som sa do neznámych miest autom bez neho nevybral. A v neposlednom rade je dobré aj zvážiť, či tých pár spoločností na svete musí získavať úplne všetky vaše dáta. Vedia čo vyhľadávate, kde pracujete, čo jete, kam vaše deti chodia do školy ak ich vozíte s autom, poznajú váš hlas z hlasového ovládania, Aspoň na dovolenke je super byť niekedy offline 😊.

Rýchla voľba

More / Hory ?

... More

Polpenzia / All inclusive

... Polpenzia

Miestna / Európska kuchyňa

... Miestna

Pláž / Mesto

... Mesto

Kontinent / Ostrov

... Kontinent
Ďakujeme za rozhovor a želáme veľa spokojných klientov.
3 TIPY NA LETO
Martina
STRIGAČA

1. Banská Štiavnica

Najcharizmatickejšie mesto na Slovensku s nekonečnými možnosťami prechádzok, túr a cyklovýletov, kúpanie v tajchoch. Miestny umelci, reštaurácia, kaviarne a proste všetko.

2. Slovinsko

Také menšie a trochu dokonalejšie Slovensko – na skok zo Slovenska autom je možné za pár dní skombinovať túru v Julských Alpách, rafting či canyoning, relax pri mori, prehliadku ich nádherného hlavného mesta Ljubljana a ochutnať skvelé jedlo a víno.

3. Sardínia

Krásne zátoky s azúrovým morom ešte stále ukryté pred masovým turizmom, mix talianskej a španielskej kultúry, ideálna kombinácia relaxu pri mori a spoznávania.


  • ©2012-2024 Juraj Ilavský – Darcstudio, Karpatské námestie 7770/10A, 831 06 Bratislava-Rača, IČO: 55188231
  • Kontakt