You dont have javascript enabled! Please enable it! Najkrajšie železničné stanice Európy

Úvodom...

Vďaka svojmu historickému významu a prepracovanej architektúre a dizajnu sú tieto budovy samy o sebe cestovateľskou destináciou, ktoré sa oplatí navštíviť.

Európske vlakové stanice – ako napríklad klasická St. Pancras z červených tehál v Londýne alebo stará a ultramoderná Strasbourg-Ville vo Francúzsku – sú viac než len obyčajné stanice. Sú to poklady zlatej éry cestovania vlakom, architektonické zázraky a komunitné centrá, kde miestni obyvatelia aj návštevníci nakupujú, jedia a počúvajú živú hudbu a navštevujú umelecké výstavy. Pozrite sa s nami na niektoré z najpôsobivejších európskych staníc, ktoré nám poskytli pádny dôvod pre ich návštevu.

Z ulice pôsobí budova St.Pancras International staromódne a elegantne, ale vo vnútri je vzrušujúca a moderná.
Z ulice pôsobí budova St.Pancras International staromódne a elegantne, ale vo vnútri je vzrušujúca a moderná.

1. St. Pancras International

Londýn, Spojené kráľovstvo

Veľkolepá fasáda z červených tehál stanice St. Pancras International upúta pozornosť aj v ruchu centra Londýna. V pravom viktoriánskom gotickom štýle súperí impozantná hodinová veža o pozornosť s radmi klenutých okien na tejto zrekonštruovanej železničnej stanice z 19. storočia. Po rozšírení v roku 2007 sa na St. Pancras nachádza 15 vlakových nástupíšť, viac ako 50 obchodov a reštaurácií, päťhviezdičkový hotel, verejné klavíry a lavičky vyrobené z olympijských kruhov z Londýna 2012.

Maľované nástenné maľby na stanici São Bento rozprávajú príbehy z portugalskej histórie.
Maľované nástenné maľby na stanici São Bento rozprávajú príbehy z portugalskej histórie.

2. São Bento

Porto, Portugalsko

Stanica São Bento s 8 nástupišťami bola dokončená na mieste benediktínskeho kláštora v roku 1916 a vďaka vlysom z dlaždíc od podlahy až po strop v hlavnej sále je jednou z najobľúbenejších atrakcií Porta. Dielo Jorgeho Colaça, takmer 20 000 modro-bielo maľovaných dlaždíc azulejo oživuje pastierske scény, históriu dopravy v Portugalsku, kráľovskú svadbu a portugalské „dobytie“ Ceuty na severnom pobreží Afriky.

Odpustili by sme vám, ak by ste si Milano Centrale pomýlili s operou.
Odpustili by sme vám, ak by ste si Milano Centrale pomýlili s operou.

3.  Stanica Milano Centrale

Miláno, Taliansko

Milano Centrale je obrovské – dvakrát väčšie ako mestské Duomo – s 24 nástupišťami, ktoré denne obslúžia približne 320 000 cestujúcich. A so svojimi bombastickými, nadštandardnými sochami a eklektickou zmesou architektonických štýlov (vrátane secesie a art deca) vyzerá zvonka skôr ako kráľovská opera alebo palác. Stanica bola postavená v rokoch 1912 až 1931 a jej pôvodný jednoduchý dizajn bol na príkaz Mussoliniho výrazne vyzdobený na oslavu fašistického režimu.

Svetlom naplnená Antwerpen-Centraal pripomína skôr miesto bohoslužieb než železničnú stanicu.
Svetlom naplnená Antwerpen-Centraal pripomína skôr miesto bohoslužieb než železničnú stanicu.

4. Antwerpen-Centraal Station

Antverpy, Belgicko

Napriek prúdu cestujúcich pôsobí hlavná hala Antwerpen – Centraal so svojím veľkolepým schodiskom, čipkovanými oknami zo železa a skla a lesklou mramorovou podlahou ako posvätný priestor. Niet divu, že stanica má vo flámčine prezývku Spoorwegkathedraal („železničná katedrála“). Stanica, ktorá bola po prvýkrát otvorená v roku 1905 a v rokoch 2000 až 2009 bola zrekonštruovaná a rozšírená tak, aby sa na nej mohli pohybovať vysokorýchlostné vlaky, má 14 nástupíšť na štyroch úrovniach.

Historická stanica Gare Ville je obklopená skleneným podhľadom, ktorý chráni stavbu pred poveternostnými vplyvmi.
Historická stanica Gare Ville je obklopená skleneným podhľadom, ktorý chráni stavbu pred poveternostnými vplyvmi.

5. Strasbourg-Ville

Štrasburg, Francúzsko

V roku 2007 bola majestátna budova Gare de Strasbourg-Ville z 19. storočia a jej prístavba zo začiatku 20. storočia uzavretá do lesklého skleneného puzdra; tento dizajn časovej kapsule ponecháva historickú budovu nezmenenú, ale chránenú pred poveternostnými vplyvmi. Umožnilo to tiež výrazné rozšírenie tohto v súčasnosti druhého najväčšieho železničného uzla vo Francúzsku (v roku 2016 obslúžilo La Gare Ville viac ako 18 miliónov cestujúcich).

Obri s lampášmi stoja na stráži po oboch stranách vchodu do helsinskej hlavnej stanice.
Obri s lampášmi stoja na stráži po oboch stranách vchodu do helsinskej hlavnej stanice.

6. Helsinki Central Station

Helsinki, Fínsko

Túto secesnú železničnú stanicu z roku 1919 denne navštívi približne 200 000 cestujúcich, čo z nej robí najnavštevovanejšiu budovu vo Fínsku. Červeno-hnedá stavba obložená fínskou žulou je síce nápadná, ale pozornosť pútajú dva páry masívnych sôch s lampášmi, ktoré lemujú hlavný vchod. V roku 2000 pribudla nad centrálnymi plošinami strecha zo skla a ocele, ktorú navrhol Esa Piiroinen a ktorá chráni cestujúcich pred nepriaznivými vplyvmi počasia.

V 80. rokoch 20. storočia bola pôvodná budova železničnej stanice Atocha premenená na veľké átrium.
V 80. rokoch 20. storočia bola pôvodná budova železničnej stanice Atocha premenená na veľké átrium.

7. Madrid Atocha

Madrid, Španielsko

Eklektickú stanicu Atocha v španielskom hlavnom meste čiastočne navrhol Gustave Eiffel; jeho vplyv je najviac viditeľný na oblúkovej oceľovo-sklenenej streche vlakovej haly. Keď v 80. rokoch 20. storočia prevádzka na stanici prerástla pôvodnú budovu z roku 1892, pribudla prístavba s 25 nástupišťami a priestor starého nástupišťa sa zmenil na átrium plné niekoľkých tisícok tropických rastlín z celého sveta.

Stanica Amsterdam Centraal z červených tehál pripomína skôr palác ako železničnú stanicu.
Stanica Amsterdam Centraal z červených tehál pripomína skôr palác ako železničnú stanicu.

8. Amsterdam Centraal Station

Amsterdam, Holandsko

Táto palácová železničná stanica pochádza z dielne Pierra Cuypersa, ktorý stojí za Rijksmuseum. Amsterdam Centraal, ktorá bola otvorená v roku 1889, spája anglické, flámske, francúzske a holandské vplyvy do goticko – renesančného obrodného štýlu s vežičkami a strechou s výškou 131 metrov. Podporný systém budovy je však možno ešte pôsobivejší: 8 687 drevených pilót zatlčených do troch umelých ostrovov ju vyzdvihuje nad rieku IJ.

V roku 2009 skupina miestnych obyvateľov obnovila železničnú stanicu Wemyss Bay do jej bývalej kvetinovej podoby.
V roku 2009 skupina miestnych obyvateľov obnovila železničnú stanicu Wemyss Bay do jej bývalej kvetinovej podoby.

9. Wemyss Bay

Škótsko

Táto dvojplatformová stanica v štýle kráľovnej Anny v škótskom meste Wemyss Bay je napriek svojej 60-metrovej hodinovej veži akoby dedinskou a je poslednou zachovanou stanicou postavenou bývalou železničnou spoločnosťou Caledonian Railway Company. Pochádza z roku 1903 a kedysi bola preslávená výstavami závesných košov a črepníkových rastlín v čakárňach so sklenenými baldachýnmi, ale v 70. a 80. rokoch 20. storočia chátrala. Skupina miestnych obyvateľov si v roku 2009 adoptovala stanicu od spoločnosti ScotRail a z peňazí získaných z miestneho charitatívneho kníhkupectva a z finančných prostriedkov spoločnosti ScotRail vyzdobila stanicu zvnútra aj zvonka kvetinovými expozíciami.


  • ©2012-2024 Juraj Ilavský – Darcstudio, Karpatské námestie 7770/10A, 831 06 Bratislava-Rača, IČO: 55188231
  • Kontakt